Skip to main content
فهرست مقالات

شکاف آموزشی مروری بر تمایز نقش ها و کارکردهای آموزش های رسمی و غیررسمی

نویسنده:

(2 صفحه - از 46 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : معلم ،دانش‌آموزان ،برنامه ،آموزش‌های غیر رسمی ،علاقه‌ها ،مخاطبان ،آموزش‌های رسمی و غیر رسمی ،نقش ها و کارکردهای آموزش ،نظام آموزش رسمی ،تولید ،نیازها ،مدرسه ،تنوع ،آموزش‌های رسمی ،تولید منابع و متون آموزشی ،فراگیران ،نظام ،کارکرد آموزش‌های غیر رسمی ،الگوی متمرکز برنامه‌ریزی آموزشی ،برنامه‌ریزی آموزشی غیر متمرکز ،استقبال ،تنوع علاقه‌ها و نیازهای مخاطبان ،غیر متمرکز برنامه‌ریزی آموزشی ،نظام رسمی آموزشی ،الگوی غیر متمرکز برنامه‌ریزی ،فراگیرنده ،انطباق ،فناوری‌های اطلاعاتی و آموزشی ،الگوی برنامه‌ریزی آموزشی غیر ،مشارکت گروه‌های متفاوت مخاطبان

خلاصه ماشینی:

"برای درک تفاوت آموزش‌های رسمی و غیر رسمی،قبل از هر چیز باید به مفهوم تمرکز و عدم تمرکز در برنامه‌ریزی آموزشی بپردازیم که به نوبه‌ی خود در تولید برنامه و منابع و متون آموزشی،اجرای برنامه و میزان مشارکت معلمان و دانش‌آموزان تأثیر دارد. با چنین تصویر و پیشینه‌ای،کارکردها و پیامدهای هریک از دو نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی در کشور را چنین می‌توان فهرست کرد: آموزش‌های رسمی آموزش‌های رسمی متمرکز و یکسویه،علی‌رغم‌ برخی دستارودها و نکات مثبت،پیامدهای منفی و زیانبار بسیاری دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: «کم‌اعتباری»نظام رسمی آموزشی نزد دانش‌آموزان، خانواده‌ها و نخبگان فرهنگی و معلمان و«نداشتن‌ اعتماد کافی»آنان به این نظام:جامعه،از یک سو اعتبار علمی آن‌چه را که مدرسه به دانش‌آموزان برای‌ رشد استعدادهایشان یاد می‌دهد،زیر سؤال می‌برد، و از سوی دیگر،نسبت به این‌که چنین دانش‌هایی‌ منطبق با نیازها هستند و می‌توانند فراگیران را برای زندگی‌ بهتر در آینده یاری کنند،سخت بی‌اعتماد است. این‌ موضوع در عصر اطلاعات که هر لحظه دانش،ایده‌ها و اندیشه‌های جدیدی به منصه‌ی ظهور و بروز می‌رسند،نوای پس‌افتادگی و تأخر ایجاد می‌کند این‌ فاصله و تأخیر اگر تا چند سال پیش تحمل می‌شد، اما اکنون و در شرایط فعلی که اکثر فراگیران به مدد فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی،به منابع جدید دست‌رسی دارند،دیگر پذیرفته نیست و موجب پس‌ زدن نظام رسمی همراه با دلزدگی از آن می‌شود. در مجموع می‌توان گفت،تغییر و تحول در شرایط فرهنگی و اجتماعی،رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی،تنوع علاقه‌ها و نیازهای مخاطبان و فراگیرندگان،در کنار ناکارامدی نظام آموزشی رسمی، به دلیل رویکرد یکسویه و غیر تکاملی،فقدان تنوع و تکثر،انعطاف‌ناپذیری،محدودیت‌های فضاهای‌ خشک رسمی و عدم انطباق با مقتضیات زمان،موجب‌ استقبال از آموزش‌های غیر رسمی از سوی فراگیرندگان‌ دانش‌آموزان شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.