خلاصه ماشینی:
"برای درک تفاوت آموزشهای رسمی و غیر رسمی،قبل از هر چیز باید به مفهوم تمرکز و عدم تمرکز در برنامهریزی آموزشی بپردازیم که به نوبهی خود در تولید برنامه و منابع و متون آموزشی،اجرای برنامه و میزان مشارکت معلمان و دانشآموزان تأثیر دارد.
با چنین تصویر و پیشینهای،کارکردها و پیامدهای هریک از دو نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی در کشور را چنین میتوان فهرست کرد: آموزشهای رسمی آموزشهای رسمی متمرکز و یکسویه،علیرغم برخی دستارودها و نکات مثبت،پیامدهای منفی و زیانبار بسیاری دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتاند از: «کماعتباری»نظام رسمی آموزشی نزد دانشآموزان، خانوادهها و نخبگان فرهنگی و معلمان و«نداشتن اعتماد کافی»آنان به این نظام:جامعه،از یک سو اعتبار علمی آنچه را که مدرسه به دانشآموزان برای رشد استعدادهایشان یاد میدهد،زیر سؤال میبرد، و از سوی دیگر،نسبت به اینکه چنین دانشهایی منطبق با نیازها هستند و میتوانند فراگیران را برای زندگی بهتر در آینده یاری کنند،سخت بیاعتماد است.
این موضوع در عصر اطلاعات که هر لحظه دانش،ایدهها و اندیشههای جدیدی به منصهی ظهور و بروز میرسند،نوای پسافتادگی و تأخر ایجاد میکند این فاصله و تأخیر اگر تا چند سال پیش تحمل میشد، اما اکنون و در شرایط فعلی که اکثر فراگیران به مدد فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی،به منابع جدید دسترسی دارند،دیگر پذیرفته نیست و موجب پس زدن نظام رسمی همراه با دلزدگی از آن میشود.
در مجموع میتوان گفت،تغییر و تحول در شرایط فرهنگی و اجتماعی،رشد فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی،تنوع علاقهها و نیازهای مخاطبان و فراگیرندگان،در کنار ناکارامدی نظام آموزشی رسمی، به دلیل رویکرد یکسویه و غیر تکاملی،فقدان تنوع و تکثر،انعطافناپذیری،محدودیتهای فضاهای خشک رسمی و عدم انطباق با مقتضیات زمان،موجب استقبال از آموزشهای غیر رسمی از سوی فراگیرندگان دانشآموزان شده است."