Skip to main content
فهرست مقالات

قواعد طراحی سؤال های امتحانی

نویسنده:

(6 صفحه - از 58 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : آزمون، قواعد طراحی سؤال‌های، دانش‌آموزان، سؤال‌های بازپاسخ، سؤال‌های بسته پاسخ، انواع سؤال‌های بازپاسخ الف، جور، صحیح، قواعد تهیه‌ی سؤال‌های، متن

خلاصه ماشینی:

"سؤال‌های بازپاسخ به آن دسته از سؤال‌هایی گفته‌ می‌شود که پاسخ مورد نظر را دانش‌آموز باید فراهم کند. این‌گونه اعمال توأم با نوعی‌ مهارت فکری هستند و به همین دلیل،از این دسته از سؤال‌ها برای‌ سنجش مهارت‌های فکری استفاده می‌شود و نسبت به سؤال‌های‌ بسته پاسخ دشوارتر هستند. 5. تهیه‌ی پاسخ‌نامه و کلید سؤال‌ها باید قبل از تصحیح و هم‌زمان با طرح سؤال،به‌صورت فهرست کاملی از تمامی مطالبی‌ که انتظار می‌رود دانش‌آموزان در پاسخ بنویسند،تهیه شود و برای‌ هر کدام با توجه به اهمیت آن،نمره منظور گردد. انواع سؤال‌های بازپاسخ‌ الف)تشریحی در این مجموعه از سؤال‌ها،هیچ‌گونه محدودیتی برای آزمون‌ شونده منظور نمی‌شود و او عملا آزاد است،هرطور که مایل باشد، پاسخ خود را بپروراند و سازمان دهد. یکی از مهم‌ترین مشکلات این‌گونه سؤال‌ها،ذهنی بودن‌ نمره‌گذاری آن‌هاست،بنابراین،صرفا زمانی از این مجموعه سؤال‌ها استفاده کنید که برای بررسی دقیق پاسخ‌های دانش‌آموزان،از هر نظر آمادگی کامل داشته باشید. کدام مورد می‌تواند مراحل یکی شدن فرد با نقش را به‌طور صحیص مشخص کند؟ قواعد تهیه‌ی سؤال‌های کامل کردنی به این شرح: 1. انواع سؤال‌های بسته پاسخ عبارتند از: الف)سؤال‌های صحیح-غلط این سؤال‌ها دو گزینه‌ای هستند و برای هر یک،تنها دو پاسخ‌ موجود است. از آن‌جا که پاسخ دادن به این سؤال‌ها زمان زیادی لازم ندارد، تعداد زیادی از آن‌ها را می‌توان در یک زمان معین مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل،متخصصان ارزش‌یابی پیشنهاد می‌کنند، این سؤال‌ها سه یا چهار هفته قبل از برگزاری آزمون تهیه شوند و در مدت زمان باقی مانده،به رفع اشکالات احتمالی آن‌ها پرداخته‌ شود. بهترین گزینه‌ی صحیح:در این نوع سؤال،همه‌ی گزینه‌ها درست هستند،اما یکی از آن‌ها صحیح‌ترین پاسخ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.