چکیده:
نویسنده در این مقاله، از تعریف تمدن اسلامی از دیدگاه جامعهشناسی و بیان
معانی تمدن و فرهنگ نتیجه میگیرد که گفتوگوی تمدنها، گفتوگوی فرهنگهاست.
نویسنده، ضمن اینکه گفتوگوی تمدنها را فرصت میشمارد، آن را در صورتی که
دستاندرکاران با تمدن اسلامی آشنایی نداشته باشند، نوعی تهدید میانگارد و در قسمتی از
مقاله نتایج مفید و ثمر بخش گفتوگوی تمدنها را برشمرده و شناخت و کشف عوامل
شکوفایی تمدن اسلامی را از جمله نتایج گفتوگوی تمدنها میداند. در بخشی از این مقاله،
بحثی تحت عنوان «دیدگاه قرآن» مطرح شده و از آیات سیر در ارض (قل سیروا فیالارض)، به
عنوان نتایج و دستاوردهای سیر در زمین و گفتوگوی تمدنها یاد کرده، و معتقد است که باید
با ابزار عقلانیت و برهان به دور از جدل و مغالطه، به گفتوگوی تمدنها دست یافت در اینباره
به آیاتی از قرآن کریم استناد نموده است. در عین حال نویسنده با استناد به آیه 125 سوره
نحل معتقد است با جدل میتوان به گفتوگوی تمدن دست یافت.
خلاصه ماشینی:
"در بخشی از این مقاله، بحثی تحت عنوان «دیدگاه قرآن» مطرح شده و از آیات سیر در ارض (قل سیروا فیالارض)، به عنوان نتایج و دستاوردهای سیر در زمین و گفتوگوی تمدنها یاد کرده، و معتقد است که باید با ابزار عقلانیت و برهان به دور از جدل و مغالطه، به گفتوگوی تمدنها دست یافت در اینباره به آیاتی از قرآن کریم استناد نموده است.
بنابراین، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و اهل بیت آن حضرت، بر اساس قرآن کریم که ارائه دهنده بهترین و عالیترین حیات برای انسان است، به پایه گذاری تمدن اسلامی پرداختهاند.
3. آنچه درباره دیدگاه قرآن، در مقوله گفتوگوی تمدنها مطرح شده و از آیات «قل سیروا فی الأرض»، این نتایج اخذ گردید، ظاهرا جای تأمل دارد زیرا خطاب قرآن در آیات مورد نظر، غالبا برای شناساندن تمدنهاست."