Skip to main content
فهرست مقالات

تحول پارادایمی

نویسنده:

(5 صفحه - از 49 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : دین، دین بیانگر راه سعادت اخروی، روشن‌فکری، منظر نوینی به تحلیل دین، عقل، دین اخروی، دین دنیوی، روشن‌فکران دینی، آخرت، دنیا

نویسنده تلاش کرده که به مهم‌ترین خصوصیات روشن‌فکری دهه 1370 بپردازد و آن اعتقاد به «دین دنیوی» و «دین اخروی» است. وی معتقد است روشن‌فکران دینی در دهه 70 در باب دین، دنیوی‌اندیش بودند، اما اکنون وقت آن رسیده است که اخروی‌اندیش باشیم و از منظر نوینی به تحلیل دین بپردازیم. وی در ادامه تلاش می‌کند تعریفی از هر یک ارائه دهد و تفاوت هر یک را بررسی کند. وی در تعریف «دین اخروی» معتقد است دین بیانگر راه سعادت اخروی ماست و انبیا، در درجه اول آمده‌اند تا بگویند که جهانی و حیاتی پس از مرگ هست و آدمی باید خود را برای آن آماده کند و آمادگی برای آن جهان هم در گرو نفی تعلقات و پیوند با خداست. همین‌طور در تعریف «دنیوی‌اندیشی در دین» می‌گوید دین دنیوی یعنی بیرون کشیدن عناصری از دین که به‌کار ساماندهی امور دنیا بیاید یعنی ترجمه و تفسیر و تحلیلی از دین که مایه حرکت و حیات و خصوصا برتری دنیوی مؤمنان گردد. هر کدام از این رویکردها دارای ضعف‌ها و قوت‌هایی است که نویسنده معتقد است باید برداشت ما از دین عوض شود و از منظر نوینی به این مسئله توجه کنیم.

خلاصه ماشینی:

"«دین اخروی» بنا به تعریف برداشتی از دین است که طبق آن، دین بیانگر راه سعادت اخروی ماست و انبیا در درجه اول آمده‌اند تا بگویند که جهانی و حیاتی پس از مرگ هست و آدمی باید خود را برای آن آماده کند و آمادگی برای آن جهان هم در گرو نفی تعلقات و پیوند با خداست و البته آدمی در مسیر آماده کردن خود برای آن جهان لازم است تا سهم این دنیا را بدهد و از مزاحمت و مانع تراشی آن جلوگیری کند. 6. نویسنده معتقد است که دین اخروی «مسئله علم و دین را به گونه خاص فیصله می‌دهد» و در ادامه معتقد است که بین علوم طبیعی با آموزه‌های دینی تعارضی قابل تصور نخواهد بود و آن علوم به هر راه که کشیده شوند و هر دستاوردی که داشته باشند اساسا در قلمرو سخن انبیا و مقوله ارائه طریق برای سعادت اخروی نمی‌توانند وارد شوند این همان چیزی است که انسان مدرن به دنبال آن است و حال اینکه نویسنده باید به رابطه علم و دین اشاره می‌کرد؛ زیرا بین نسبت علم و دین، چند دیدگاه وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.