Skip to main content
فهرست مقالات

بنای حکمتی جدید

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 7 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، یونان، اسلامی، فلسفه یونان، فلسفه ارسطو، قرآن، ابن‌سینا، فارابی، معارف، عقل

نوشته حاضر گزارشی از گفت‌وگو با رضا اکبریان درباره استقلال فلسفه مشائین در دوره اسلامی از فلسفه یونان است. ایشان در این گفتار به نکاتی اشاره و تصریح نموده‌اند که از جهاتی قابل نقد و بررسی است که مورد اشاره قرار می‌گیرد. نکاتی مثل، وجوه تمایز فلسفه اسلامی (مشائین) از فلسفه ارسطو، نوآوری‌های فلاسفه اسلامی، تعامل فلاسفه اسلامی با قرآن و معارف اهل بیت علیهم‌السلام .

خلاصه ماشینی:

"یا اینکه وقتی می‌گوییم فیلسوفان ما مثل فارابی، ابن سینا و بعد از اینها ملاصدرا از قرآن و روایت اثر پذیرفته‌اند، منظورمان این نیست که، عین فلسفه اینها در قرآن و روایات است، بلکه فیلسوف کسی است که، می‌خواهد تفکر داشته باشد، بیندیشد، یک سری مسائلی برایش مطرح است، برای تبیین فلسفی این مسائل به تأسیس و ارائه اصول فلسفی می‌پردازد، او در تأسیس چنین اصولی، می‌تواند تأثیرپذیر از قرآن و روایات و از فیلسوفان قبل از خودش باشد. در تأسیس اصول، وقتی که فارابی، تمیز وجود و ماهیت را مطرح می‌کند و از آن به تمایز واجب و ممکن منتهی می‌شود، او در این اصول از آیات و روایات اثر پذیرفته است، اما نه این‌که این اصول عینا در قرآن وجود دارد، قرآن کریم وقتی که بحث خالقیت و علم خدا را مطرح می‌کند و می‌فرماید: «لا یعزب عنه مثقال ذرة فی السماوات و لا فی الأرض»، یعنی مثقالی و ذره‌ای در آسمان و زمین از علم خدا مخفی نیست، فیلسوفی به نام فارابی پیدا شده، فلسفه ارسطو را خوانده و دیده که اصلا در چنین فلسفه‌ای، تبیین فلسفی علم به غیر ارائه و علم به جزئیات مطرح نشده، لذا نمی‌تواند این فلسفه را بپذیرد، ناچار است اصولی را در فلسفه خودش تأسیس کند و آنها را مبنا قرار دهد که، بر اساس این اصول، چنین مسائلی به طریق فلسفی تبیین شود، اما نه این‌که کاری کلامی انجام دهد و از فعالیت فلسفی فاصله بگیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.