Skip to main content
فهرست مقالات

اصول و مبانی تجربه دینی و عرفانی در اسلام

(3 صفحه - از 84 تا 86)

کلید واژه های ماشینی : مبانی تجربه دینی و عرفانی، انسان، تفسیر، ذهبی، عرفا، خداوند، روح انسان مظهر تجلی خداوند، قلب، شیعه، روح انسان

خلاصه ماشینی:

"و به اعتقاد ابن‌عربی، انسان هر وصفی را که برای خداوند بیان کند و او را بستاید، همان وصف را برای خودش نیز می‌تواند وصف و ستایش کند، مگر یک وصف را، که عبارت است از، وجوب ذاتی که حدیث «ان الله‌ خلق آدم علی صورته» و حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه»، هر دو برای اثبات تجلی خداوند، در انسان مورد تمسک عرفا، قرار گرفته‌اند و لذا سید حیدر آملی می‌گوید: انسان به لحاظ صورت وجودی، انطباق با خداوند دارد و این‌که پیامبر در شب معراج فرمود، «رأیت ربی لیله المعراج فی احسن صور»، در واقع پیامبر صورت خود را دیده است چرا که، صورت انسان به لحاظ قوه و فعل احسن صور است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.