Skip to main content
فهرست مقالات

عرفان دینی و عرفان سکولار

سخنران:

(3 صفحه - از 27 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : عرفان، عرفان دینی و عرفان سکولار، تصوف، صورت‌بندی مفهومی عرفان، ابن‌عربی، عرفان مسیحی برخلاف عرفان اسلامی، عرفان اسلامی، عامل شکل‌گیری دانش مدون عرفان، تمایز عرفان اسلامی و مسیحی، تکثرات عرفان‌های دینی

مقاله حاضر که در واقع نوشتار سخنرانی دکتر همایون همتی است، درباره تمایز و تکثرات عرفان‌های دینی و غیردینی بحث می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"این صورت‌بندی مفهومی عرفان، برای نخسیتن بار به عنوان یک علم مدون «Seience» و یک دانش تمام عیار، معمولا گفته می‌شود، به توسط ابن‌عربی آغاز شده است. ایشان اظهار کرده‌اند که «عرفان در اسلام در سیطره مکتب محیی‌الدین ابن‌عربی تعریف شده» درحالی‌که به اعتراف ابن‌عربی، همه مسائل را از خاندان پاک پیغمبر برگرفته است و (به تعبیر ابن عربی) امیر سالکان علی علیه‌السلام ، معرفت و عرفان را تعریف نموده است. 3. علم مدون: نویسنده در بیان پیشگام بودن ابن عربی در تدوین عرفان اسلامی، تعبیر (Science) را به‌کار برده، که مناسب علوم تجربی و حسی است نه عرفان که متکی بر مشاهدات درونی. 4. تمایز عرفان اسلامی و مسیحی: نویسنده محترم تنها عامل شکل‌گیری دانش مدون عرفان عملی و نظری در اسلام و عدم شکل‌گیری آن در مسیحیت را، خدامحور بودن اسلام و عرفان اسلام و خدامحور نبودن ادیان دیگر و عرفانشان معرفی کرده است. ازاین‌رو عرفان جدید نیز بر اساس اقتضاهای انسان مادی شکل‌گرفته و تدوین یافته است نه مسائل روحی و معنوی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.