چکیده:
از ساحت های وجودی انسان، «ساحت نفسانی، باطنی، درونی و روحی» است و از سرمایه های گرانسنگ گزاره ها و آموزه های دینی و اسلامی همانا «آثار گرانبهای اخلاقی» است که خود زاییده فکر روشن و تجلی نبوغ درخشان ارباب معرفت و فضیلت و اصحاب انگیزه و اندیشه های ناب اسلامی و پاک سیرتان و صواب اندیشان و شاگردان مکتب قرآن و روایات و دارندگان بینش، گرایش و کنش های وحیانی است که بازشناسی، باز پژوهی، بازسازی و حتی بازتولید و بازآفرینی این گنجینه های اسلامی ـــ انسانی در سه جهت: الف. بصیرت به اهمیت و ضرورت پردازش بخش مهمی از تعالیم اسلامی یعنی «اخلاق». ب. توسعه، تکمیل و تکامل میراث بزرگ اخلاق اسلامی و نوآمد کردن، پاسخ گو بودن و توانمندی و خلوص بخشی چنین منابع صنیع و غنی اسلامی است. ج. هماهنگ سازی و برقراری تعادل بین کتب و آثار نوشتاری و گفتاری حوزه «اخلاق» خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"در این نوشتار برآنیم تا به نقد اثباتی ـــ تحلیلی، سلبی و انتقادی کتب و نوشتارهای اخلاقی ـــ که برگرفته از آیات و احادیث و به اصطلاح «درون دینی» است، ـــ همت گماریم و اگرچه از روشها، ذوق و گرایشهای فکری، اعماز: عقلی، عرفانی و حتی ترکیبی و به ______________________________________ * عضو هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی اصطلاح «برون دینی» نیز بهرهها جسته است، بپردازیم تا فصل نوینی برای صاحبنظران و نقطةعطفی در شناخت و بازشناخت میراث عظیم آموزههای اخلاقی اسلام باشد و رهآورد اخلاقی بزرگان حوزة دین در ارتباط و تعامل با رهیافتهای عقیدتی و فکری و بخشهای علمی اجتماعی و سیاسی قرار گیرد تا بحث اخلاق، فرداخلاقی و جامعة اخلاقی بهصورت جزیرهای و گزینشی طرح و تبیین نگردد؛ بلکه در فرایندی کلی و مجموعهای و به همپیوسته مطرح شود و همه از سرچشمههای اصیل و جامع «دین» نشأت گیرد تا عقاید با اخلاق و اخلاق با احکام و همه با هم در ساختن و پرداختن جامعة دینی و اسلامی حکمت عملی و عینی، اخلاق نظری و عملی، معرفت فکری، اخلاقی، اجتماعی و سلوک بینشی، گرایشی و کنشی به صورت مجموعهای درهم تنیده تجلی و ظهور یابند و ثمرة چنین اخلاقی همانا در تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه و تهذیب نفس و تحقق عدالت اجتماعی به نمایش درمیآید؛ بنابراین قبل از پرداختن به «کتباخلاقی گذشتگان» به برخی مؤلفهها و اصول نوشتار اخلاقی اشاراتی خواهد شد که فهرستوار و در دو محور قابل طرح است: الف."