Skip to main content
فهرست مقالات

جهنی شدن و چالش های فرهنگی/ بخش سوم و پایانی

نویسنده:

(3 صفحه - از 57 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : جهانی‌شدن، فرهنگ، جهان، اطلاعات، رسانه‌ها، اقتصاد، ادیان، تلویزیون، رادیو، مجله اطلاعات سیاسی و اقتصادی

روند جهانی‌شدن شتاب گرفته است و جهانی‌سازی‌ هم خود را در سایه آن پنهان کرده و به پیش می‌تازد، خواسته‌اش هم یکسان‌سازی فرهنگی است،البته نه‌ به عنوان یک هدف،بلکه به عنوان ابزاری که در خدمت‌ سرمایه‌داری جهانی قرار می‌گیرد. در بخش‌های قبلی،با مفاهیم کلی ناظر بر جهانی‌شدن آشنا شدیم و درباره جایگاه فرهنگ در فرایند جهانی‌شدن صحبت کردیم.اینک توجه شما را به‌ آخرین بحث،یعنی تهاجم فرهنگی جلب می‌کنیم. بانک و اقتصاد

خلاصه ماشینی:

"در میان دین‌های‌ جهانی،اسلام و مسیحیت بیش از دیگر ادیان در فرایند جهانی‌شدن نقش داشته‌اند و این ویژگی ناشی‌ از رسالت آنها در زمینه ایجاد تغییر دین‌های دیگر و دعوت به دین خود بوده است. 3)جهانی‌شدن رسانه‌های گروهی،تا اندازه‌ای‌ می‌تواند مردم را در سراسر نقاط جهان به یکدیگر مرتبط سازد،به نحوی که محتوای روابط انسانی را به‌ نمادها و نشانه‌ها تبدیل کنند و این فرایند در حدی‌ موثر واقع می‌شود که مجموعه‌ای از منافع یا اعتقادات‌ ارزشی مشترک را بتوان در میان مردمی رواج داد که‌ هرگز یکدیگر را ندیده‌اند و در رویدادهای سیاسی هم‌ کمتر با یکدیگر پیوند خورده اند. پاره‌ای از صاحبنظران معتقدند که معضل رابطه‌ میان جهانی‌شدن و فرهنگ‌های محلی،هنگامی‌ تشدید می‌شود که قدرت‌های جهان(مانند آمریکا) در پی آن باشند که برای کسب منافع ویژه خود،به‌ فرهنگ محلی‌شان صبغه‌ای جهانی اعطا کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.