چکیده:
از منظر فلسفه علم «نظریات» زیربنای علوم تجربی می باشند (1، ص37 ). نظریات علمی با توضیح چگونگی پدیده ها، حوزه معرفت بشری در علوم تجربی را شکل داده و با ایجاد مسایل تازه و مشارکت در شکل گیری نظریات جدید، این حوزه را گسترش می دهند. در این مقاله روش سیستماتیک برای انجام مطالعات علوم انسانی و ارایه نظریه های علمی ارایه شده است. این کار از طریق استخراج مفاهیم نهفته در پدیده و ساختاردهی معانی آن صورت می گیرد. ساختار منطقی یک نظریه با تلفیق برهانی دانش تجربی (قضیه خاص) با دانش نظری (قضیه عام)، یافته های حاصل از استقرار را به گزاره های قیاسی مبدل ساخته و به این ترتیب به آن هویت علمی می بخشد. برای انجام این فرایند یک روش پرکاربرد با عنوان «رویش نظریه» معرفی و چگونگی شکل گیری «نظریه» از طریق آن ارایه شده است. در ادامه مقاله تشریح بیشتر فرایند کار، یک تجزیه علمی در مطالعات مدیریتی گزارش می شود. این مطالعه که به منظور«بررسی علل شکست استراتژی شرکتها» انجام گرفته با استفاده از روش مذکور در مطالعه 12 شرکت موضوع تحقیق، عوامل اصلی موثر در شکست استراتژیها را در قالب دو نظریه ارایه داده است. در انتهای مقاله، چگونگی اعتبار بخشی نظریه ها از طریق «خطاسنجی» معرفی شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله یک روش سیستماتیک برای انجام مطالعات علوم انسانی و ارائه نظریههای علمی ارائه شده است.
منظور اصلی این مقاله آشنا ساختن محققان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی با یکی از روشهای ساخت نظریههای علمی(رویش نظریه)و ارائه یک گزارش از تجربه عملی به کارگیری این روش میباشد،هر چند باید توجه داشت که ضرورت اختصار،تحقق این منظور را در حد اشارهها محدود کرده است.
در این مقاله ضمن تشریح ساختار نظریات علمی با استفاده از متدولوژی«رویش نظریه»1یک روش گام به گام و سیستماتیک برای انجام مطالعات تجربی در حوزۀ علوم انسانی و دستیابی به نظریههای علمی ارائه میشود.
مقیاس (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2 مراحل و گامهای روش رویش نظریه این پنج مرحله در 9 گام دنبال میشود و نتایج حاصل(دانش تجربی)در تلفیق با مفاهیم پذیرفته شدۀ حوزۀ مربوط به آن(دانش نظری)ساختار نظریه را شکل میدهد (بخش 4 مقاله).
این کار یک رویکرد استقرایی است که با مطالعۀ موضوع مورد نظر،دانش تجربی نهفته در پدیدهها را استخراج کرده و با تلفیق آن با قواعد پذیرفته شدۀ حوزۀ نظری(نظریات پذیرفته شدۀ موجود)، نظریات جدید علمی ایجاد میکند(شکل 3).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3 ساخت نظریه با استفاده از روش رویش نظریه ساختار نظریه از پیوند دانش تجربی(حکم یا بدنه)و نظریات پذیرفته شده(فرض یا مقدمه)شکل میگیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 5 ساختار نظریه شکست استراتژیها این نظریه چگونگی پدیده شکست استراتژی در شرکتهای موضوع تحقیق را توضیح داده و برای پیشبینی موارد مشابه کمککننده خواهد بود."