چکیده:
ایجاد و حفظ مزیت رقابتی برای سازمانها در قرن بیست و یکم، مستلزم شناخت تغییرات تاثیرگذار بر سازمان، چابکی و انعطاف در مواجهه با تغییرات و افزایش قابلیتها در ارتباط با تقاضاهای متنوع مشتریان است و تنها سازمانهای یادگیرنده این گونه اند. سازمانها به منظور یادگیرنده شدن، فرایند چهار مرحله ای شناسایی و خلق اطلاعات، تعبیر و تفسیر و تبادل اطلاعات، کاربرد علمی اطلاعات / تولید دانش و نهادینه کردن دانش را به کار می گیرند و اجرای چنین فرایندی نیازمند بستر مناسب سازمانی است. سازمانهایی که ویژگیهای خاصی را در رهبری، نیروی انسانی، طرح سازمانی، فرهنگ و ماموریت و استراتژی خود ایجاد می کنند، زمینه را برای یادگیرنده شدن فراهم می سازند. نوآوری تحقیق در این است که سطوح یادگیررندگی سازمانها را بر اساس دو سنگ بنای فرایند یادگیری و ویژگی سازمانهای یادگیرنده تعیین می کند و یافته های پژوهش نشان می دهد که شرکتهای قطعه سازی خودرو از نظر سطح یادگیرنده بودن با یکدیگر متفاوتند و می توان آنها را با توجه به میزان تاکید و استفاده آنها از داده، اطلاعات و دانش به ترتیب به سازمانهای داده مدار، اطلاعات مدار و دانش مدار تقسیم کرد. هر سازمان با توجه به اینکه تا چه مرحله از فرایند یادگیری سازمانی را به کار گرفته است و به چه میزان ویژگیهای سازمان یادگیرنده را به دست آورده است، در یکی از سطوح یادگیرندگی سازمانها قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"4-1-7-سازمان یادگیرنده از نظر گاه1 گاه با مرور ادبیات موضوع سازمان یادگیرنده و تماس با برخی از سازمانها،پنج ویژگی اصلی سازمانی را که برای ایجاد یادگیرندگی در سازمانها مهم میباشند،به شرح زیر شناسایی کرد[34،ص 20]: 1-تبیین واضح چشمانداز و مأموریت و پشتیبانی از آن:چشمانداز مشترک،مبنای توانمندسازی کارکنان در زمینه تصمیمگیری و نوآوری به حساب میآید و بدون آن افراد تمایلی به مسؤولیتپذیری و به کارگیری توان خلاق خود نشان میدهند؛ 2-رهبری مشارکتی:کارکنان نیاز دارند به طور پیوسته در تصمیمگیری سازمانی شرکت داشته باشند و به رهبری به منزله هدایتگر و تسهیلکنندهای نگریسته میشود که از انتقادات سازنده استقبال میکند؛ 3-فرهنگ مشوق تجربه:تجربه مستلزم تمایل و جرأت زیر سؤال بردن وضع موجود است.
جدول 4 نقطهنظرات مختلف درباره ویژگی سازمانهای یادگیرنده[35،ص 16] (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگرچه ممکن است نقطهنظرها و مفاهیم ارائه شده به وسیله دانشمندان در ارتباط با خصوصیات و ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده متفاوت از هم به نظر آید،اما موضوعات مشترکی در نوشتههای تمامی آنها وجود دارد و این ویژگیها را میتوان در قالب پنج دسته کلی زیر تقسیمبندی و بیان کرد[35،ص 23]: 1-ویژگیهای رهبری سازمان یادگیرنده 2-ویژگیهای نیروی انسانی سازمان یادگیرنده 3-ویژگیهای طرح سازمانی سازمان یادگیرنده 4-ویژگیهای فرهنگ سازمان یادگیرنده 5-ویژگیهای مأموریت/استراتژی سازمان یادگیرنده 5-طراحی الگوی سطحبندی میزان یادگیری سازمانها ادبیات موضوع نشان میدهد که تحقیقات کاربردی اندکی درباره سازمانهای یادگیرنده انجام شده است و نبود مطالعات تجربی بزرگ در این زمینه ناشی از این واقعیت است که تلاشهای بسیار کمی برای ایجاد معیارها و شاخصهای اندازهگیری موضوع صورت گرفته است[36،ص 11]."