Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه: دوگانگی بنیادین ایرانیان در نگرش به هستی (دنیا گرایی و آخرت گرایی)

نویسنده:

(4 صفحه - از 17 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : دین ،ایران ،تمدن ،فلسفه ،عقل ،اسلامی ،اندیشه‌ی ،دنیا ،ارسطو ،روح ،حکمت ،تاریخ ،عقل‌گرایی ،تاریخ علوم عقلی در تمدن ،فلسفه‌ی ارسطویی ،دنیا گرایی و آخرت‌گرایی ،پیشرفت ،سیستم ،یونانی ،فلسفه‌ی یونانی ،فرهنگ ،تفکر ،جامعه ،تمدن ایرانی ،دانشمندان ،رشد ،سیستم حکمت طبیعی ،دوگانگی بنیادین ایرانیان ،عقل‌گرایان بلندمرتبه‌ی تمدن ایرانی ،ایران اسلامی

خلاصه ماشینی:

"این مطلب با گوشه‌چشمی به روحیه و دین خویی و دین‌خواهی ایرانیان و آرمان‌های عارف‌مابانه ایشان در طول تاریخ ما را به این وادی رهنمون می‌گردد که نکند اساسا فلسفه‌یی که در ایران قرون سوم تا پنج درخشید،اساسا فلسفه‌یی‌ بی‌ریشه و بی‌ارتباط به وضعیت و شرایط ایران آن روزگاران بود و صرفا در فضای مساعد و فراغت حاصل از رفاه نسبی توسط برخی ایرانیان‌ مستعد رشد کرد و به دلیل همین بی‌ریشگی و عدم‌انطباق با روحیه‌ی‌ ایرانیان و تنافر با نیازهای طبیعی مردم با وزش کم‌ترین نسیم مخالف‌ و یا دست کم از میان رفتن آن شرایط بسیار مطلوب به طاق نیسان‌ نهاده شد؟! و بر این اساس و به فرض صحت چنین ادعایی آیا می‌توان تمدن‌ اسلامی ایران را در قرون دون تا پنجم هجری در دوران زایش اولیه‌ دانست که پس از عروج و تنعم به بیماری مزمن همه‌ی تمدن‌های‌ پیشین دچار گردید؟چنان‌که هخامنشیان و ساسانیان و یا امپراطوری‌ روم باستان به چنین سرنوشتی دچار شدند؟ به جاست این بخش را نقل دیدگاه سیستمی و نگرش‌ سیستماتیک دکتر مهدی فرشاد به پایان بریم،ایشان اضمحلال‌ عقل‌گرایی و انحطاط علوم طبیعی را چنین بیان می‌کند: «بنابراین زوال علم و تمدن در دنیای اسلام از سده‌ی پنجم‌ هجری به بعد انحطاطی درونی بوده و به سیستم حکمت طبیعی‌ مربوط می‌گشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.