Skip to main content
فهرست مقالات

دیالکتیک تناهی: مدخلی بر یک تئوری

نویسنده:

(1 صفحه - از 24 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : دیالکتیک تناهی ،مدخلی ،فوکویاما ،هگل ،دیالکتیک تناهی مدخلی ،فرانسیس فوکویاما ،مارکس ،ژان بودریار ،تناهی پیشرفت هگل ،تمدن غرب ،دکترین فوکویاما و توهم پایان ،تاریخ ،اتحاد جماهیر شوروی سابق ،اروپا ،فوکویاما و توهم پایان بودریار ،مارکس برخلاف هگل ظهور ،طنز پایان ،آینده ،تراژدی پایان ،فوکویاما در دکترین ،جهان ،هگل غایت پیشرفت ،پایان تاریخ ،اسوالد اشپنگلر ،شماره‌ی یکم حافظ ،هگل و فوکویاماست ،ایالات متحده ،رویکرد فوکویاماست ،جامعه‌ی ایده‌آل مارکس ،تاریخ جهان

خلاصه ماشینی:

"به‌هرحال تحلیل فوکویاما از«پایان»که به عقیده‌ی راقم این‌ سطور،«طنز پایان»بهترین تعبیر برای رویکرد فوکویاماست- تسلادهنده و ایجابی یا رضایت‌بخش است؛تجربه‌ی شخصی بودریار از تنهایی(تراژدی پایان)سلبی یا ناامیدکننده نیز می‌باشد،چرا که او در این تراژدی هرگز به پایان نمی‌رسد و چنین شرایط از حیات‌ تصنعی و موهوم را نیز تحت عنوان واقعیتی غیرقابل انکار و تجربه‌یی‌ جذاب می‌پذیرد،پایانی که مدت‌های مدیدی به طول می‌انجامد و «پایان یافتن را پایان نمی‌دهد». اما درست به همان اندازه که‌ به این رهیافت نزدیک می‌شود از زایه‌یی دیگر«با ایجاد تمایز میان‌ اروپا با ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق و با کنار یک‌دیگر نهادن جهان سوم و اروپا از نظر نوع منافع»،از حقیقت فاصله می‌گیرد. بدین صورت که اگر در دکترین فوکویاما و توهم پایان بودریار غروبی‌ برای غرب و پایانی بر آن نخواهد بود،به نظر می‌رسد تلاش آلن دوبنوا نیز بر آن استوار است تا در تجدید قوا و بقای اروپا به همراه اتحاد با کشورهای جهان سومی بکوشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.