خلاصه ماشینی:
"1 خاقانی مسلمانی معتقد و پاک اعتقاد است و به حکم همین ایمان قلبی،میهنش را سرزمینی میخواهد،سرافراز،سربلند،آباد،آزاد و پیشرفته که مردمانش،در منتهای مهر و عطوفت،آرامش و آسایش و امنیت در کنار هم زندگی میکنند؛اما او به لحاظ وارستگی ذاتی دانش و فرزانگی اکتسابی،به خوبی میداند که این عوامل جمع نمیشود مگر اینکه در رأس هرم سیاسی کشور،فرمانروایان و دولتمردانی وجود داشته باشند که عدل و دادگری را نصب العین خود ساخته،امنیت،رفاه و آزادی را برای کلیهی طبقات و لایههای اجتماعی لازم الاجراء دانسته و در اشاعه و گسترش آن،سعی وافر مبذول داشته باشند.
در قصیدهیی بلند و عبرتانگیز«ایوان مدائن»شاعر در بخشی از ابیات آن تحت تأثیر احساسات شاعرانه قرار گرفته و گرنه تاریخ این مملکت،گواه و شاهد عادلیست که هیچگاه در دوران دو هزار و پانصد سالهی شاهنشاهی نه کاخ کسری و نه دیگر کاخهای این کشور ملجأ، مأمن پناهگاهی برای ستمدیدگان ایرانی نبوده است.
6 با امعان نظر به اظهار عقیدهیی که به استناد منابع،اسناد و مدارک تاریخی توسط کریستن سن ابراز گردیده،قتل عام مزدکیان به فرمان این پادشاه یکی از جنایتبارترین وقایع تاریخیست که در زمان خسرو انوشیروان صورت گرفته و او را در تاریخ رسوا ساخته است.
اما دربارهی خسرو پرویز،چند روایت مختلف ایرانی در تاریخ طبری میبینیم که از روی کمال دقت ضبط شده و بعضی از صفات خسرو پرویز را ذکر میکند که برای تکمیل اطلاع ما،راجع به شخص این پادشاه بسیار سودمند است.
یکی از مردان بیگانه را که نام ایرانی گرفته و فرخزاد یا فرخانزاد خوانده میشد،به گرد آوردن خراج پس افتاده برگماشت و او ظلم بیپایان میکرد و اموال رعیت را میگرفت،این قبیل کارهای خسرو که موجب صعوبت زندگی مردم میشد،خلق را بر او بددل کرد و نیز طبری گوید: خسرو،مردمان را حقیر میشمرد و چیزهایی را خوار میداشت که هیچ شهریار عاقلی خوار نمیدارد."