Skip to main content
فهرست مقالات

اخوان ثالث حماسه سرای روزگار یا داستان سرای کلاسیک؟

نویسنده:

(5 صفحه - از 25 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : اخوان ،حماسه ،شعر ،حماسی ،شاعر ،داستان ،روایت ،هنر ،روایی ،قصه‌های ،نیما ،شاملو ،منطق ،منتقد ،اخوان‌ثالث حماسه‌سرای ،زبان ،شعر اخوان ،مخاطب ،حکایت ،تصویر ،توصیف ،تاریخ ،ملت ،شعر اخوان بیش‌ترین تاثیر ،اخوان ثالث ،معاصر ،شعر روایی اخوان ،داستان سرای کلاسیک ،منطق روایی ،شعرهای اخوان روایت‌گونه

خلاصه ماشینی:

"عزت الله فولادوند پس از درگذشت شاعر بزرگ زمانه ما-مهدی اخوان ثالث‌ -منتقدی در مقاله‌یی دور از انصاف و نامستدل همه‌ی جنبه‌های‌ ارجمند و با شکوه آثار او را مورد بی‌مهری قرار داد و زبان او را دست و پاگیر و روایی-وصفی،محتوا و مظروف شعرش را واپس‌مانده و کهنه‌ توصیف کرد و مرتبت و مقام بلند او را در هنر و فرهنگ معاصر تا به‌ حد حنظله‌ی باد غیسی تقلیل داد و راوی و نقاش خواند،نه شاعر و حماسه‌سرای این روزگار:«آثار اخوان در گوهر خود روایی و داستانی‌اند و بر کلام موزون نیمایی،با«عطا و لقای»اخوانی سوار شده‌اند و در نتیجه هم‌چون خود منظومه‌های نیما،زبانی«شاعرانه»یافته‌اند. همان‌طور که بیش‌تر رهروان شعر امروز ایران می‌دانند،نیما در عرصه‌ی ادب و هنر معاصر سنت شکن است،بدعت‌آوری که به نیروی‌ نبوغ و در سایه‌ی«جهد و جهاد»مداوم خویش بسیاری از ضوابط و قیود پوسیده و مزاحم هزار سال را از دست و پای شعر پارسی باز کرد و با غور و بررسی در ساختمان شعر کهن و طبیعت زبان و احکام جاری‌ در صرف و نحو آن،به کشف روابط تازه،ملاک‌ها معیارها،ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نهفته‌ی واژگان و تصاویر زبان دست یافت و شعر ما را از حرکت پلکانی و تکرار،رکود و جمود،نجات بخشید؛و برای آشنایی‌ عقول و اذهان مستعد و جوان،با اسلوب جدید و شیوه‌ی بدیع خویش‌ و مراعات احکام،اوامر و نواهی این مکتب نوپا از سوی مشتاقان و مجذوبان تازه‌کار،ابتدا به نشر نمونه‌ها و مصادیق بارز سبک و سیاق‌ شعر مورد ادعای خود پرداخت،سپس چکیده و حاصل تجربه‌های‌ گران‌قدر آغازین را تحت عنوان:«حرف‌های همسایه»،«ارزش‌ احساسات»و«نامه‌ها»انتشار داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.