Skip to main content
فهرست مقالات

نقد تصحیح لوایح جامی چاپ پروفسوریان ریشار

نویسنده:

(8 صفحه - از 26 تا 33)

خلاصه ماشینی:

"چنان‌که جامی در لایحه‌ی‌ دوازدهم،به تصریح صریح،کلمه‌ی«نسبت»را به همین مفهوم که‌ ما ذکر کردیم و نه به مفهویم که پروفسور ریشار نوشته‌اند،مجددا به کار گرفته است: «چون طالب صادق،مقدمه‌ی نسبت جذبه را که التذاذ است،به‌ یاد کرد حق-سبحانه-در خود بازیابد،باید که تمامی همت بر تربیت و تقویت آن گمارد». حاج ملا هادی سبزواری که دیوان اشعار او به تصحیح این‌ بنده در تهران منتشر شده است،در همین زمینه در غزل شماره‌ی‌ 3 دیوان خود می‌گوید: درون تیره‌یی دارم ز خاطرهای نفسانی‌ به سینه مطلعی از روزن نور و ضیا بگشا4 باری برای اهل اطلاع،شک و شبهه‌یی نمی‌ماند که لایحه‌ی‌ هشتم،به اقتضاء«نفی خواطر»مرتبط با عرفان عملی‌ست و چون‌ عبارت«نسبت مذکوره»در لایحه‌ی هشتم لزوما باید به عبارت‌ لایحه‌ی هشتم،فقط چهار سطر بعد از عبارت«نسبت شریفه»در لایحه‌ی هفتم آمده است و در این فاصله،لفظ«نسبت»مجدد استعمال نشده است)،محقق و مسلم می‌شود که مقصود و منظور جامی،از«نسبت شریفه»در لایحه‌ی هفتم نیز بالضروره باید ناظر به مین اصطلاح معهود در عرفان عملی باشد،نه آن‌چه مصحح‌ تصور کرده‌اند و آن را به معنی فیلسوفانه«رابطه‌ی موجودات با ذات مطلق»گرفته‌اند. دو صبیه داشتند،یکی به حباله‌ی مخدوم‌[یعنی‌ جامی‌]درآمد و دیگری حواله‌ی راقم حروف شد و در این معنی‌ گفته شده بود: دو کوکب شرف،از برج سعد ملت و دین‌ طلوع کرد و برآمد:به سان در صدف‌ از آن،یکی،به ضیا گشت بیت عارف جام‌ وزین،حضیض وبال صفی شد اوج شرف‌10 10-اشتباه دیگر مصحح،این است که نوشته‌اند:جامی در پنج سالگی،در هرات خواجه محمد پارسا(وفات 822 هـ-)را که‌ یکی از مشاهیر شارحان فصوص ابن عربی‌ست،از نزدیک دیده‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.