خلاصه ماشینی:
"از سویی،هم نشانهی قدرت کیخسرویست و هم نشانهی کنارهجویی کیخسرو از زندگانی عادی و قدرت مادی،مقدسیست که به دور از شهر و دیار آدمیان،در کوهی به ستایش ایزد مشغول است و این چه تجانس شگفتی با پایان کار کیخسرو دارد: یکی مرد نیک اندر آن روزگار ز تخم فریدون آموزگار پرستار با فر و برز کیان به هر باره با شاه بسته میان پرستشگهش کوه بودی همه ز شادی شده دور و دور از رمه یکی کاخ بود اندر آن برزکوه بدو سخت نزدیک و دور از گروه پرستشگهی کرده پشمینه پوش ز کافش یکی ناله آمد به گوش هوم بیدرنگ نالهی افراسیاب را میشناسد،چراکه از پسی پیش در انتظار اوست،و جنگ و گریز او را دنبال کرده و پیروزی خسرو را آرزو داشته است: چنین گفت کاین ناله هنگام خواب نباشد مگر آن افراسیاب نالهی افراسیاب،بانگ از دستشدگی اوست.
گویی اگر اسطوره و دین،پاسخهایی قطعی به چنین تردیدها و پرسشها داشته باشند،حماسه از این حتمیت و قاطعیت فاصله دارد: بدو گفت کاندر جهان بیگناه کرا دانی ای مرد با دستگاه چنین راند بر سر سپهر بلند که آید ز من درد و رنج و گزند ز فرمان یزدان کسی نگذرد وگر دیده اژدها بسپرد هرچه هست کردار هوم در برابر چنین پاسخهایی بسی قابل دقت است: بپیچید دل هوم را زان گزند برو سست کرد آن کیانی کمند بدانست کان مرد پرهیزگار ببخشود بر نالهی شهریار بپیچید و زو خویشتن درکشید به دریا درون جست و شد ناپدید هوم که به نالهیی بر او دست یافته،اینک به نالهیی او را رها میسازد و شگفتزده بر آب دریاچهی چیچست خیره میشود."