خلاصه ماشینی:
"سوال دهم:اگر خدا و رسولش امر فرمودهاند که باید اطاعت مجتهدین را نمود و اگر بر گمان و تخمین مجتهدین عمل نکنیم عبادت ما مقبول درگاه الهی نیست،این امریه در کجا و به چه کیفیتی و به چه لطفی شرف صدور یافته؟ جواب:از آنچه در شمارهی سوم،چهارم و نهم نوشتم،پاسخ شما و لزوم اطاعت مجتهدین پیداست و اما موضوع عمل به ظن و تخمین که مکرر اشاره فرمودهاید میدانید که:ظنیه الطریق لا ینافی قطعیة الحکم،پس احکام قطعی و یقینیست و بالخصوص ظن خاص چون متاخم بعلم و یقین است،حکم بر آن بار میشود و اما این که مقلد اگر به رأی مجتهد عمل نکند،عبادت او مقبول نیست،اولا،جواب این است که فرق است بین عمل و مقبول و مجزی؛عمل مجزی اسقاط تکلیف میکند و عمل مقبول ثوابش بیشتر است،چه مانع است که عمل مجزی باشد،هرچند مقبول نباشد؛ثانیا،اگر منظور شما از جملهی مذکور این است که عبادت آدم بدون تقلید فاسد است،جواب این است که این موضوع مربوط به عمل جاهل قاصر و جاهل مقصر است،عمل جاهل قاصر اگر چنانچه با فتوای مجتهدی که میخواهد از او تقلید کند(یا وقتیکه عمل میکرده و میبایست از مجتهدی که واجب بوده از او تقلید کند و نکرده)مطابقت داشته عمل او صحیح است: سوال یازدهم:تحصیل علم و یقین به احکام شرع محال است یا ممکن اگر محال است که تکلیف ساقط است اگر ممکن است پس چرا و به چه دلیل مجتهدین محترم بعد از هفتاد سال تحصیل و مباحثه و مطالعه و تحقیق بازحمات زیاد و کوشش بسیار گمان میکنند که شاید حکم خدا و رسول در مسالهی معین این باشد."