Skip to main content
فهرست مقالات

تکثرگرایی دینی به روایت فصوص و مثنوی

نویسنده:

(6 صفحه - از 27 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : ادیان، فصوص، تکثرگرایی دینی به روایت فصوص، ابن‌عربی، تکثرگرایی، تجلی، حق، مولوی، خدا، اعتقاد

خلاصه ماشینی: "در عنوان این قسمت نیز مولوی روش‌های مختلف و همت‌های گوناگون را به اختلاف قبله‌جویان و جست‌وجو غواصان در قعر تاریک دریا همانند می‌سازد که به‌خوبی تفاوت تلقی او را با ابن عربی نشان می‌دهد: هم‌چو قومی که تحری می‌کنند بر خیال قبله،سویی می‌تنند چون‌که کعبه رونماید صبحگاه‌ کشف گردد که گم کرده است راه‌ یا چو غواصان به زیر قعر آب‌ هرکسی چیزی همی‌چیند شتاب‌ بر امید گوهر و در ثمین‌ توبره پر می‌کنند از آن و این‌ چون برآیند از تک دریای ژرف‌ کشف گردد صاحب در شگرف‌ و آن دگر که برد مروارید خرد و آن دگر که سنگ‌ریزه و شبه برد33 3-دیدیم که نظرگاه ابن عربی در باب اصنام چنین بود که‌ بت‌پرستان،در واقع حق را در یکی از مجالی و مظاهر او می‌پرستند و فقط در این مورد برخطایند که می‌پندارند خدا فقط در همان بت خاص‌ جلوه‌گر است. 35 4-مولوی،احترام به کفار را فقط از آن‌رو لازم می‌داند که ممکن‌ است توفیق،رفیق راهشان گردد و در حال اسلام بمیرند: هیچ کافر را به خواری منگرید که مسلمان مردنش باشد امید چه خبر داری ز ختم عمر او تا بگردانی ازو یک باره رو؟36 4-نتیجه‌گیری اگر بخواهیم قضاوت یک انسان معاصر را درباره‌ی نظرات این دو عارف طراز اول دنیای اسلام در باب دین جویا شویم،بی‌تردید حکم‌ خواهد کرد که ابن عربی یک تکثرگرای به تمام معناست که به راحتی با صاحب هر عقیده‌یی کنار می‌آید و عقیده‌ی او را نه تنها محترم بلکه‌ سزاوار پذیرش می‌شمارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.