خلاصه ماشینی:
"برای پاسخ این سوال علاوه بر آنچه پیش از این گفته شد میتوان بر چند نکتهی دیگر نیز توجه کرد،اولا از نظر تاریخی،تاریخ بیهقی یکی از مطمئنترین تواریخ در شناخت دورهی غزنوی و به خصوص دوران سلطنت مسعود و حتا میتواند علاوه بر نواحی غزنین و مقر حکومت غزنوی تا حدودی در شناخت خانیهی غور، آل افراسیاب،آل بویه،سیجوریان،خلافت بغداد،شکلگیری سلاجقه و حتا مناسب حکومتی هند که در تصرف ایران بود نیز،گرهگشا باشد و در مواردی جزء منابع اصلی به حساب آید؛دوم،اینکه از لحاظ ادبی، علاوه بر وفور تمثیلات،ترکیبات،کنایات و آرایشهای بلاغی که در این کتاب وجود دارد،بنا بر قدرت واژگانی بیهقی در ساخت ترکیبات خوشایند از این ویژگی در واژهسازیهای فرهنگستان زبان و ادب بهره برد ومعالهایی خوش کاربرد،گوشنواز ومناسب با قواعد ادبی و بلاغی زبان فارسی ساخت.
چنانکه گذشت،تاریخ بیهقی گنجینهییست از میان بسیاری از کتب و نوشتههای ادب و فرهنگ فارسی که از نظرگاههای بسیاری بدان میتوان نگریست و البته کوششها و پژوهشهای بسیاری را نیز طلب میکند و اگرچه مقالات و کتابهای چندی در زمینهی تاریخ بیهقی نگاشته شده و تعدادی از آنها واقعا ارزشمند هستند،ولی باز هم به تایید بسیاری از پژوهندگان16حق بیهقی چنانکه شایسته و بایسته است،ادا نگردیده و بیش از این به بازکاوی و دقت نظر احتیاج دارد و البته ثمرهی این دقت نظرها علاوه بر گسترش حوزههای بحث و تفکر میتواند به بازیابی جایگاه رفیع گذشتهی ایران در مناسبات و روابط علمی و ادبی جهان کمک کند و تا حدودی در مقابل تاریخنگارانی همچون هرودت که امروزه درصداقت تاریخنگاریشان میتوان تردید کرد،مهجوری امثال بیهقی حاکی از عدم تلاش و کوشش ما در معرفی خود و ذخایر فرهنگیمان به جهانیان است و البته این بدان معناست که اگر این غفلت ادامه یابد،در آیندهی جهان ما فقط میتوانیم مترجم اندیشهها باشیم و نه صاحب اندیشه."