Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه ی فرهنگ سپهسالار و جعفری با برهان قاطع

نویسنده:

(4 صفحه - از 38 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : برهان ،مقایسه‌ی فرهنگ سپه‌سالار و جعفری ،برهان قاطع ،لغات ،فرهنگ ،تصحیف ،جعفری با برهان قاطع ،زبان ،مقایسه‌ی فرهنگ سپهسالار و برهان ،هند ،زبان فارسی ،واژگان ،معنی ،فرهنگ‌نویسی ،اللغات ،ضبط ،محمد حسین بن خلف تبریزی ،محمد بن شیخ عبد ،قرن دهم ،برهان قاطع از محمد حسین ،نقد ،لغت‌نامه ،برهان قاطع مقایسه ،مقایسه‌ی فرهنگ جعفری و برهان ،دکتر محمد معین ،بن عبد الغفور حسینی ،کتاب ،شاهدی ،عبد الرشید بن عبد ،عبد اللطیف بن عبد

خلاصه ماشینی:

"این‌گونه تحولات عده‌یی را بر آن داشت که بعد از گذشت چند قرن، به فکر جمع‌آوری لغات گذشته‌ی زبان فارسی بیفتند تا در معرض‌ فراموشی قرار نگیرند و این اولین گام در جهت فرهنگ‌نویسی بود که‌ از خود ایرانیان شروع شد و مطابق قرائن موجود،نخستین رساله‌یی که‌ در زمینه‌ی لغات پارسی تألیف شده،رساله یا فرهنگی‌ست از ابو حفض‌ سغدی که گویا در اواسط قرن پنجم هجری می‌زیسته و به حکیم‌ قطران تبریزی نیز لغت‌نامه‌ی منسوب می‌دارند که شاید همان‌ گفت‌وگوی او با ناصر خسرو بوده است. در بخش سوم از این فصل 383 شاهد شعری در ذیل لغات یافت‌ شد که اغلب از شعرای متقدم بودند،مانند: ذیل آسریس به معنی میدان،شاهدی از فردوسی: نشانه نهادند در آسریس‌ سیاوش نکرد ایچ با کس مکیس ذیل آمرغ به معنی اندک،شاهدی از کسایی: از عمر نماندست بر من مگر آمرغ‌ وز کیسه نماندست بر من مگر آخال ذیل فرخشه بیتی از رودکی: بسا کسا که بره است و فرخشه بر خوانش‌ و بس کسا که جوین نان نیابد سیر ذیل کاف به معنی شکافتن بیتی از ابو شکور: کشاورز و آهنگر و پای باف‌ جو بیکار مانند سرشان بکاف ذیل مرزغن بیتی از عنصری آمده: هرکه را راهبر زغن باشد گذر او به مرزغن باشد در بخش چهارم 114 واژه یافت شد که از نظر معنا با برهان‌ اختلاف داشتند،مانند: آذین:در فرهنگ سپهسالار آمده:خوازه و آرایشی باشد که در شهرها کنند به وقت عید نوروز و نزول‌ حکام اما در برهان:زیب و زینت و آرایش و رسم و قاعده و قانون و به معنی‌ آلتی که روغن را از دوغ جدا کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.