خلاصه ماشینی:
"در اینجا حافظ رند برتری است،درعینحال که در داخل گود زندگی اجتماعی است اما طبع لطیف و فکر وقادش از بیرون گود جنبههای افراطی تعبد و زهد و سختگیری و تعصب و جنبههای تفریطی آن یعنی شادخواری و بیبندوباری را نظارهگر است و بدین جهت هشدار میدهد: دلا دلالت خیرت کنم به راه نجات مکن به فسق مباهات و زهد هم مفروش سرنگونی حکومت متعصب و سختگیر محتسب امیر مبارز الدین به دست پسرش که لا ابالیگری و فسق را پیشهی خود ساخته بود،شأن نزول غزلی شد که با هم آن را مرور میکنیم: سحر ز هاتف غیبم رسید مژده به گوش که دور شاه شجاع است میدلیر بنوش شد آنکه اهل نظر بر کناره میرفتند هزارگونه سخن در دهان و لب خاموش به صوت چنگ بگوییم آن حکایتها که از نهفتن آن دیگ سینه میزند جوش شراب خانگی ترس محتسب خورده به روی یار بنوشیم و بانگ نوشانوش ز کوی میکده دوشش به دوش میبردند امام شهر که سجاده میکشید به دوش دلا دلالت خیرت کنم به راه نجات مکن به فسق مباهات و زهد هم مفروش محل نور تجلی است رأی انور شاه چو قرب او طلبی در صفای نیت کوش به جز ثنای جلالش مساز ورد ضمیر که هست گوش دلش محرم پیام سروش رموز مصلحت ملک خسروان دانند گدای گوشهنشینی تو حافظا مخروش امااین فتنهها چیست که در سر این رند دوم(حافظ)افتاده است؟ آیا او منکر است و انکار او از دانایی است؟یا به نوعی از شک گرفتار شده است که تحسینبرانگیز و ستودنی است و به خاطر سازنده بودنش آن را مبارک میداند(تبارک الله از این فتنهها) «اما کسی که به جزم و یقین یک حافظ خلوتنشین سادهدل قانع نیست،پیداست که باطنش باید به نوعی شک هم آلوده باشد،البته نه شک یک ملحد که ایمان را به خاطر عجزی که از درک ایمان دارد درخور تحقیر مییابد."