خلاصه ماشینی:
"در واقع برخلاف نظر برخی از ناقدین ادبی که سعی در بزرگنمایی لفاظانهی شاعران دارند و بدون توجه به پیوند آثار شاعران بافرهنگ و ادب سرزمین خود،اشعار آنان را مورد بررسی قرار میدهند و در نتیجه راه به جایی نمیبرند،درک هنر شهریار نیز بدون عنایت به ناگسستنی شاعر به عنوان وارث دواوین و اشعار پیشین فارسی و آذربایجان و هم چنین معارف عظیم فرهنگ اسلامی امکانپذیر نیست،لذا با در نظر گرفتن افت وخیزهایی که در گذرگاه حیات شهریار مانند هر انسان اندیشهورزی در راستای آفرینشهای هنریاش وجود داشته است،میتوان گفت که این امر لزوم شناخت همه جانبهی آثار او را در همهی کراحل تکامل فکری تاکید میکند.
این امر یعنی بیداری مردم وطن با توجه به پشتوانهی پرافتخار فرهنگ ایرانی فقط بر اساس اصل روانشناسی«طنازی چهرهی گدشته در آیینهی امروز»میسر نبوده است،بلکه هنر برگزیدن و آرایش روح کلام با تقلید از طبیعت و جانبخشی و زیباییبینی شهریار در قطعهی خیالانگیز حیدربابا ضمن ماندگار کردن کوه حیدر بابا مانند«سرمنزل عنقا»باعث شده است که همه چسز حتا درد و اندوه در آن محبوب جلوه کند."