Skip to main content
فهرست مقالات

بازتاب اندیشه های فقهی در دیوان حافظ

نویسنده:

(3 صفحه - از 75 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : فقه ،دکتر محمد علی خالدیان ،اندیشه‌های فقهی در دیوان حافظ ،بازتاب اندیشه‌های فقهی در دیوان ،نماز ،تعزیر ،کعبه ،وضو ،شرع ،بیع ،علی آل سیدنا ،فعل ،قضا ،واجب ،حبس ،علی سیدنا محمد ،تکبیر ،باطل ،مال ،آل سیدنا محمد ،علی سیدنا ابراهیم ،نماز میت ،عین ،آل سیدنا ابراهیم ،فاسد ،اصل ،علی ابراهیم و آل ابراهیم ،فرض ،کتاب ،صلیت علی سیدنا

خلاصه ماشینی:

"ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم‌ جامه‌ی کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم 2-قضا وقت عزیز رفت بیا تا قضا کنیم‌ عمری که بی‌حضور صراحی و جام رفت قضا،واژه‌ی قضا در اصول الفقه و فقه در مقابل واژه‌ی ادا به کار می‌رود،به اصطلاح اهل منطق این دو واژه با هم‌دیگر تقابل دارند، [تقابل تضاد]و به طبق قاعده‌ی مشهور(تعرف الاشیا یا اضدادها) [اشیا و پدیده‌ها به وسیله‌ی ضد خود شناخته می‌شوند]از تعریف ادا می‌توان مفهوم قضا را فهمید،اصولیون در تعریف ادا می‌گویند: [الاداء:هو فعل الواجب فی الوقت المقدر له شرعا](کتاب اصول‌ الفقه اسلامی،و هبه الزحیلی،ج 1،ص 56) یعنی اداء عبارت است از انجام کار واجب در زمانی که شرع در نظر گرفته است و از تعریف اداء می‌توان تعریف قضا را درک کرد که‌[فعله‌ بعد الوقت‌]( انجام کار واجب در غیر زمان خود). و در کتاب جمع الجوامع که معتبرترین کتاب اصول الفقهی‌ست‌ که در حوزه‌های اهل سنت خوانده می‌شود،در تعریف قضا می‌گویند [القضا فعل کل،استدراکا لما سبق له مقتض للفعل مطلقا](کتاب‌ جمع الجوامع ابن سبکی بحث مقدمات کتاب) (قضا عبارت است از انجام کار واجب در غیر زمان خود و به جهت‌ به سر گرفتن دلیل سابق که مقتضی وجوب آن کار بوده است،به‌ عبارت دیگر دلیل،اقیموا الصلاه که خطاب التکلیف است و بر وجوب‌ فعل نماز دلالت دارد،بعد از فوت وقت آن دلیل به سر گرفته می‌شود، زیرا در تحقیق وجوب نماز،دو دلیل که خطاب الوضع و خطاب التکلیف‌ باشد،دلالت دارند و در فعل واجبی که زمان آن گذشته است، خطاب الوضع که زمان باشد قابل عودت نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.