Skip to main content
فهرست مقالات

بازتاب اندیشه های فقهی در دیوان حافظ

نویسنده:

(3 صفحه - از 75 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : فقه، دکتر محمد علی خالدیان، اندیشه‌های فقهی در دیوان حافظ، بازتاب اندیشه‌های فقهی در دیوان، نماز، تعزیر، کعبه، وضو، شرع، بیع

خلاصه ماشینی:

"ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم‌ جامه‌ی کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم 2-قضا وقت عزیز رفت بیا تا قضا کنیم‌ عمری که بی‌حضور صراحی و جام رفت قضا،واژه‌ی قضا در اصول الفقه و فقه در مقابل واژه‌ی ادا به کار می‌رود،به اصطلاح اهل منطق این دو واژه با هم‌دیگر تقابل دارند، [تقابل تضاد]و به طبق قاعده‌ی مشهور(تعرف الاشیا یا اضدادها) [اشیا و پدیده‌ها به وسیله‌ی ضد خود شناخته می‌شوند]از تعریف ادا می‌توان مفهوم قضا را فهمید،اصولیون در تعریف ادا می‌گویند: [الاداء:هو فعل الواجب فی الوقت المقدر له شرعا](کتاب اصول‌ الفقه اسلامی،و هبه الزحیلی،ج 1،ص 56) یعنی اداء عبارت است از انجام کار واجب در زمانی که شرع در نظر گرفته است و از تعریف اداء می‌توان تعریف قضا را درک کرد که‌[فعله‌ بعد الوقت‌]( انجام کار واجب در غیر زمان خود). و در کتاب جمع الجوامع که معتبرترین کتاب اصول الفقهی‌ست‌ که در حوزه‌های اهل سنت خوانده می‌شود،در تعریف قضا می‌گویند [القضا فعل کل،استدراکا لما سبق له مقتض للفعل مطلقا](کتاب‌ جمع الجوامع ابن سبکی بحث مقدمات کتاب) (قضا عبارت است از انجام کار واجب در غیر زمان خود و به جهت‌ به سر گرفتن دلیل سابق که مقتضی وجوب آن کار بوده است،به‌ عبارت دیگر دلیل،اقیموا الصلاه که خطاب التکلیف است و بر وجوب‌ فعل نماز دلالت دارد،بعد از فوت وقت آن دلیل به سر گرفته می‌شود، زیرا در تحقیق وجوب نماز،دو دلیل که خطاب الوضع و خطاب التکلیف‌ باشد،دلالت دارند و در فعل واجبی که زمان آن گذشته است، خطاب الوضع که زمان باشد قابل عودت نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.