خلاصه ماشینی:
"«نقش سیاس»حلقهی واسط و زنجیرهی رابط میان دو دسته عوامل تاثیرگذار 1-هر جامعه-خواه به مفهوم عقیدتی یا به مفهوم سرزمینی-در متن نظام نوین اطلاعات و ارتباطات جهانی،از آموزهی هستیشناختی و معرفتشناختی کمابیش مخصوص و متمایز(از جامعههای دیگر)برخوردار است و آموزههای شناختی در هر جامعه الهامبخش الگوی رفتاری و شیوهی تعاملی مردم آنجامعه،در مواجهه با متغیرها و جحریانات زمانی-مکانی میباشد.
بهنظر میآید که در مدیریت جنبش اصلاحطلب،از قدرت شگرف نهفته در«مدنیت جماعگونه»و مقاومت احتمالی و قدرتمندانهی گردانندان جماعت سنتگرا در برار«مدنیت جامعهگرا»(معطوف به ایدهی جامعهی مدنی)غفلت شد و یا این قدر سهل گرفته شد،فضای اجتماعی و افکار عمومی از مواجههی نیروهای متعلق به دو گونهی قشریگری،قشریگری روشنفکرمابانه و قشریگری تجددستیز تحجرمابان و سمپاشیهای فکری عقیدتی دوسویه مسموم گردید.
موارد ذیل معطوف به رویکرد واقعبینانه واصلاحگر میباشد: الف-اعتقاد و باور به اصالتمندی سنت و نگاه نقادانه به مواریث گذشته؛ ب-مجهز نمودن خود به قدرت و توانمندی دنیار روز در عرصههای علم و تکولوژی؛ ج-تلاش وافر و عزم راسخ اندیشمندان،فرهیختگان و تربیتیافتگان فلهنگ ایرانی برای ایجا پیوند زنده پویا و ارگانیک بین دنیای سنت و دنیای مدرن،مواجههی نقادانه با موارث گذشته و یافتههای دنیای جدی و گزینش منطقی از هریک(گزینش مبتنی بر عقل جمعی و سازگار با تاریخ و فرهنگ خودی)؛ 2-پیام اصلاحات،پیام یک فرهنگ و تمدن در تاریخ میباشد،و پیام اصلاحات فراقشری،فراجناحی و(به لحاظ)فراسرزمینی-واحد سرزمینی بهمعنای کشور،دولت و ملت-است.
اصلاحات نقطهی شروع و زمینهساز یک حرکت ریشهدار و تحولساز تاریخی میباشد که فصول گوناگونی را شامل میگردد و انقلاب اسلامی و جنبش اصلاحطلب فصل آغازین آن خواهد بود."