Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه: انتقال علوم عقلی و شکل گیری ساختار دیالکتیکی فلسفه اسلامی و نقش ایرانیان در آن

نویسنده:

(6 صفحه - از 33 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه‌ی، اسلامی، فلسفه‌ی اسلامی، یونانی، سیاسی، فلسفه‌ی یونانی، افلاطون، ارسطو، دین، فیلسوف، اعراب، ایرانی، جهان اسلام، عربی، اندیشه‌ی، فلسفه‌ی سیاسی، داوری، علوم عقلی و شکل‌گیری، دانش، ساختار دیالکتیکی فلسفه اسلامی، فکر، ترجمه، فلسفه اسلامی و نقش، جریان، جریان فلسفه‌ی اسلامی تلاشی‌ست جهت، فکر فلسفی در جهان اسلام، انتقال علوم عقلی، فخری، جریان فلسفه‌ی اسلامی، تاریخ

خلاصه ماشینی: "(داوری،1374/96) اما علت دیگری که از نظر ما نیز با توجه به تحولات تاریخی و سیاسی قرون دوم و سوم هجری جهت اخذ علوم عقلی یونانی درست‌تر می‌نماید،آن است که جریان اخذ فلسفه‌ی یونانی را به هرج و مرج و تفرقه‌های کلامی-فرقه‌یی دو سده‌ی اول اسلام ارجاع می‌دهد که‌ فیلسوفانی همانند فارابی را بر آن داشت تا جهت حل بحران خلافت و ایجاد نوعی اتحاد در سرزمین‌های اسلامی از نقطه‌یی خارج از شریعت و موارد مورد ادعا یعنی فلسفه یاری بگیرند و بی‌شک دانش یونان و تفسیر موافق آن در دستور کار قرار می‌گرفت. (قفطی،220 و طبقات الامم،ص 49) برخلاف رأی مستشرقین و عرب‌گرایان نظر درست‌تر را با توجه به ماهیت فلسفه‌ی اسلامی آن می‌دانیم که فلسفه‌ی‌ اسلامی اساسا دارای ماهیتی دیالکتیکی‌ست که عناصر ایرانی و یونانی آن‌ بویژه از قرن دوم هجری برجسته‌تر می‌گردد و نامیدن این هیات‌ دیالکتیکی با عنوان فلسفه‌ی عربی کاملا به خطا می‌باشد،چرا که به نظر می‌رسد نه تنها اعراب چه در عرصه‌ی مشارکت عناصر فلسفی و چه در عرصه‌ی نمایندگان فلسفی نقش اصلی را دارا نیستند،بلکه نقش آن‌ها نه تنها از ایرانیان بلکه از ترک‌ها نیز کم‌تر می‌باشد و به جرأت هم می‌توان‌ گفت که از ابن سینا به بعد ایران به مرکز اصلی فلسفه‌ی اسلامی تبدیل‌ گردیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.