Skip to main content
فهرست مقالات

نخستین داستان دفتر اول مثنوی معنوی از دیدگاه اخلاق پزشکی با نگاهی بر تفسیر زنده یاد دکتر زرین کوب

نویسنده:

(3 صفحه - از 42 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : داستان، کنیزک، تفسیر زنده‌یاد دکتر زرین‌کوب، طبیب، مثنوی معنوی از دیدگاه اخلاق، دیدگاه اخلاق پزشکی، دفتر اول مثنوی، مولانا، شاه، تفسیر

خلاصه ماشینی:

"طبیب از پادشاه‌ می‌خواهد که هیچ‌کس در اتاق بیمار حضور نداشته باشد تا کنیزک‌ بدون دغدغه‌ی خاطر،راز دلش را بر او افشا کند: گفت ای شه خلوتی کن خانه را دور کن هم خویش و هم بیگانه را کس ندارد گوش در دهلیزها تا بپرسم زین کنیزک چیزها خانه خالی ماند و یک دیار،نی‌ جز طبیب و جز همان بیمار،نی نکته‌ی دوم،ارزش و اهمیتی‌ست که طبیب برای بیمار و شخصیت او قائل است و با حوصله و صرف وقت زیاد به حرف‌های‌ بیمار گوش می‌سپارد تا بالاخره به تشخیص بیماری نایل می‌شود: زان کنیزک بر طریق داستان‌ باز می‌پرسید حال دوستان‌ با حکیم او قصه‌ها می‌گفت فاش‌ از مقام و خواجگان و شهر تاش‌ سوی قصه گفتنش می‌داشت گوش‌ سوی نبض و جستنش می‌داشت هوش نکته‌ی سوم،موضوع غرور به علم خود و عدم توکل طبیبان بر خداوند متعال است که از نظر اخلاق پزشکی بسیار نکوهیده است و در واقع این غرور است که موجب شکست پزشکان در معالجه‌ی کنیزک‌ می‌شود: شه طبیبان جمع کرد از چپ و راست‌ گفت جان هر دو در دست شماست‌ جمله گفتندش که جانبازی کنیم‌ فهم گرد آریم و انبازی کنیم‌ هر یکی از ما مسیح عالمی‌ست‌ هر الم را در کف ما مرهمی‌ست «گر خدا خواهد»نگفتند از بطر پس خدا بنمودشان عجز بشر آن کنیزک از مرض چون موی شد چشم شه از اشک خون چون جوی شد از قضا سرکنگبین صفرا فزود روغن بادام خشکی می‌نمود نکته‌ی چهارم،مساله‌ی کشتن زرگر سمرقندی توسط طبیب‌ غیبی‌ست: بعد از آن بهر او شربت بساخت‌ تا بخورد و پیش دختر می‌گداخت داستان‌پرداز عارف ما که زرگر بینوا را در راه پادشاه قربانی‌ می‌کند،آن هم به دست یک طبیب غیبی(که باید منزه‌تر از طبیب‌ عادی باشد)،در پایان داستان،برای توجیه این صحنه از حکایت خود، با سرودن بیست و پنج بیت و آوردن مثال‌هایی از حضرت خضر، حضرت موسی و حضرت اسماعیل،قتل زرگر را به اشاره‌ی خداوندی‌ نسبت داده و با صغری و کبری چیدن‌های بسیار،هم پادشاه و هم‌ طبیب را تبرئه می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.