Skip to main content
فهرست مقالات

سرمقاله: جایگاه رباعی در فرهنگ ایران

نویسنده:

(1 صفحه - از 4 تا 4)

کلید واژه های ماشینی : رباعی، جایگاه رباعی در فرهنگ ایران، سرمقاله‌های، شعر، قصیده، قطران، زبان، درد، گونه‌ی شعر ایرانی، شهرت جهانگیر رباعیات خیام

خلاصه ماشینی:

"جایگاه رباعی در فرهنگ ایران رباعی،ریشه‌دارترین گونه‌ی شعر ایرانی و در کنار تک‌بیتی(فرد) و دوبیتی(ترانه،فهلویات)،کوتاه‌ترین قالب شعر پارسی‌ست و به همین‌ دلیل به خلاف قصیده(یا غزل و قطعه)که مفصل و مطول‌تر است، زودتر و بهتر از دیگر گونه‌های شعر،در خاطرها ضبط شده و بر سر زبان‌ها افتاده است. متون ادبی دلالت بر این دارد که گویش فهلوی،در برابر پارسی دری(زبان اهالی خراسان‌ بزرگ)بوده است و همین زبان فهلوی‌ست که در بعضی متون از آن به‌ «راژی»(زبان اهل ری)یا«پارسی»(در برابر دری)تعبیر شده است، چنان که ناصر خسرو در سفرنامه گوید که قطران نزد او آمد،شعر پارسی‌ می‌گفت،ولی دری(گویش خراسانی)نمی‌دانست و باز خود قطران گفته‌ است: بلبل به‌سان مطرب بی‌دل فراز گل‌ گه«پارسی»نوازد،گاهی زند«دری» (دیوان قطران،چاپ محمد نخجوانی،ص 376) اهمیت دیگر رباعی و دو بیتی از جهت پیوند بسیار نزدیک رباعی و دو بیتی با موسیقی‌ست؛چرا که نکته‌یی اندیشیده و پیامی سنجیده را بی‌مقدمه و مؤخره‌ی زاید به مستمع القا می‌کند و سپس بلافاصله‌ فرصت نواختن آلات موسیقی را به هنرمند می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.