خلاصه ماشینی:
بازیهای رایانهای مزایا و آسیبهای فراوانی دارند و اگرچه به دنبال جایگاهی، به مثابه «مربیان نسل فردا» در صنعت ICT هستند؛ اما آسیب شناسی آنها را نباید از نظر دور داشت و لازم است که در این زمینه تحقیقاتی انجام شود.
این در حالی است که بازی های رایانهای، میان گروههای سنی مختلف، محبوبیت خاصی یافتهاند و به دلیل اعتیاد برگرفته از رقابت و هیجان بازیها، از رایجترین سرگرمیهای عصر حاضر محسوب میشوند تا جایی که بازی کنندگان، برای عبور به مراحل بالاتر، هرچه از دستشان بر میآید، انجام میدهند و آن چنان در بازی غرق میشوند که از اطراف و اطرافیان خود کاملاً فاصله میگیرند.
در این مقاله سعی شده که به صورت جامع به بازیهای رایانهای پرداخته شود و در کنار ذکر فوائد هر یک، آسیبهای فردی و اجتماعی و سوء استفاده صاحبان قدرت و سرمایه از این ابزار که میتواند جایگاه آموزشی داشته باشد، مورد بررسی قرار گیرد.
در زمینه تاءثیر بازی های رایانهای، تحقیقات دیگری نیز صورت گرفته که موارد زیر از آن جمله است: دانشمندان دانشگاه اوترخت به سرپرستی پروفسور جفری گلدستاین، با مطالعه تأثیر بازی های رایانهای بر روی 60 کارمند یک شرکت بیمه، آلمانی به این نتیجه رسیدند که انجام بازی های ساده رایانهای که به صورت استاندارد بر روی اغلب رایانهها وجود دارند، نه تنها اتلاف وقت نیست، بلکه به بازدهی بیشتر و احساس بهتر کارمندان کمک خواهد کرد.