Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی درباره تفسیر بیان السعادة فی مقامات العبادة

نویسنده:

(3 صفحه - از 27 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر بیان السعادة، تفسیر، السعادة فی مقامات، عشق، امام، حضرت عبد العظیم، حاج سلطان محمد جنابدی، قرآن، مقامات العبادة، شهر ری، شهر ری و حضرت عبد، ولایت، هجری، عارف شهیر حاج سلطان محمد، عارف جلیل حاج سلطان محمد، عرفانی، عارف، جوار حضرت عبد العظیم، القرآن، اخبار، علم، شعر، دکتر محمد علوی، حاج ملا سلطان محمد، مقامات العبادة تالیف عارف، پیوند، مفسر محترم، دکتر محمد علوی‌مقدم استاد دانشگاه، امام‌زاده، تفسیر قرآن

خلاصه ماشینی: "او نوشته است:6 «فالانسان مالم یخرج من دار الجهل لم یجز له طلب الادراکات‌ العلمیه حکمة کانت او فقها اوغیرهما لتضرره بها و اشتداد جهله کما قیل»: بد گهر را علم و فن آموختن‌ دادن تیغ است دست راهزن‌7 مفسر محترم،در فصل سوم مقدمه،بحثی را طرح و گفته است: «ان العلم کما ازداد ضعفت انانیه و الجهل ظلما ازداد،زادت الانانیه» و چون ارزش آدمی و فعلیت وجودی او،بستگی به مدرکات و دریافت‌های اوست،برآنست که هر چه مدرکات جهلیه‌ی او فزون گردد، انانیت و خودسری زیاد شود و جنبه‌های روحانی و ربانی او کاستی گیرد و بالعکس هر چه که مدرکات او قوت گیرد،جنبه ئ‌ی روحانی و ربانی او نیز فزونی یابد و از انانیت و جهلانیت او نیز گاسته گردد و چون جهالت‌ در آدمی فزون شود،شیطان در او بیش‌تر نفوذ کند و در همین فصل‌ است که مفسر محترم به «اندیشه»اهمیت داده و از شعر مولانا کمک‌ گرفته است؛ ای برادر تو همین اندیشه‌یی‌ مابقی تو استخوان و ریشه‌یی گر گل است اندیشه تو گلشنی‌ ور بود خاری تو هیمه‌ی گلخنی مفسر محترم در فصل نهم از مقدمه،در باب تفسیر به رأی بحث کرده که سرفصل آن‌ چنین است:«فی تحقیق التفسیر بالرأی‌ الذی ورد حرمته و مذمته فی الاخبار مفسر محترم روایات:«من فسر القرآن‌ برایه فاصاب الحق فقد اخطأ» و«من فسر القرآن برأیه فلیتبوء مقعده‌ من النار» را از پیامبر اکرم،نقل کرده و سپس از امام‌ صادق علیه السلام،روایت«من خسر القرآن‌ برأیه ان اصاب لم یوجر و ان اخطأ فهو ابعد من‌ السماء»را نقل کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.