خلاصه ماشینی:
"در این کنگره که همه ساله در یکی از ایالتهای هند تشکیل میشود، علاوه بر استادان ایرانی-دکتر سید جعفر شهیدی، دکتر حاکمی و دکتر سرکارانی- دکتر بهنام، سفیر و عسکریراد، رایزن فرهنگی و دکتر حسینی، مدیر مرکز تحقیقات فارسی ایران و هند نیز شرکت داشتند.
در ماده هفتم این قطعنامه، از وزارتخانههای ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، مصرانه خواسته شده است تا دارالفنون، یکی از مهمترین یادگارهای این مرد بزرگ، را جزء آثار تاریخی به ثبت برسانند و نیز در تبدیل آن به مجموعه فرهنگی و موزه امیرکبیر، اقدام شایسته مبذول دارند.
علاوه بر نقاشیها که محور اصلی نمایشگاه بود، در این نمایشگاه پوشاک مناطق مختلف فلسطین والقدس الشریف صنایع دستی گوناگون مثل شیشهگری و مجسمههای ساخته شده از چوب زیتون و ظروف مسی و سفالی و همچنین برخی کتب قدیمی ارزشمند درباره مسئله فلسطین نیز به نمایش درآمده بود.
زیبایی خیره کننده، و هیجان در خود فشرنده و تأکید بر نزدیک کردن تماشاگر به چیزی اساسی در تاریخ بشریت، که تفهیمش به او نیازمند هوشیاری بسیار و به همان اندازه فروتنی بوده است، این نمایش را به گونهای درآورده است که بیشتر از آنکه به تحلیل درآید، احساس میشود.
این نمایشگاه که تا 27 آذر ماه(18 دسامبر 1985)نیز ادامه داشت، از طرف«کتابخانه بین المللی نوجوانان (IJB)در شهر مونیخ برگزار شده بود.
با این هنرمند دیداری دست داد تا با ما از کار هنریش و مراحلی را که مجسمه گذراند تا شکل نهائی خود را پیدا کرد و از معیارهای هنری سبک و مضمون که وی آنها را در نظر میگیرد، گفتگو کند."