Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به فیلمهای رخشان بنی اعتماد: زن به روشنی واقعیت

نویسنده:

(4 صفحه - از 34 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، زن، فیلمهای رخشان بنی‌اعتماد، اعتماد، فیلمسازی، تماشاگر، نرگس، اجتماعی، فیلمسازان زن سینمای ایران، شخصیت

خلاصه ماشینی:

"او در این فیلم باز هم تنها می‌خواهد یکی‌ دیگر از مسایل اجتماعی درون شهری را بدون‌ نشان دادن تصویری اغراق شده از شخصیت‌ (به تصویرصفحه مراجعه شود) دغدغه بنی اعتماد بر حضور زنان در فیلمهایش‌ آنقدر قوت یافته که‌ در فیلم‌های بلند آخرش به خوبی‌ نمایان است. «فروغ کیا»، شخصیت اول فیلم که شباهتهای زیادی به‌ زنان روشنفکر دارد در اختلاف با همسرش- دکتر رهبر-در یک تنهایی سرد و در عین حال‌ بزرگ سعی دارد بخشی از حقوق از دست رفتهء زن طبقه مرفه را بازگو کند،حقوقی که به‌ نظر نمی‌رسد چندان قابل مطرح شدن و به تصویر درآمدن است و می‌تواند در عین جذابیتهای‌ بصری تصاویر،ذهن تماشاگر را به این مسأله‌ مشغول کند که،زن ایرانی طبقهء بالای جامعه‌ نیز،دارای مشکلات قابل توجهی است که‌ حتی از زوایای گوناگون قابل بررسی است. فیلم«بانوی اردیبهشت»اگرچه‌ پر لایه‌ترین فیلم بنی اعتماد نیز محسوب‌ می‌شود و دارای لایه‌های اجتماعی و شعاری‌ و ظاهری است،اما با همهء ارزشهای خاص و تأثیر گذاری هدفمند خود،کمی شخصی‌ است و گویا از سینمای مردمی فاصله می‌گیرد؛ شاید این مسأله ناشی از آن باشد که بنی اعتماد دیگر،زنهایی از توده مردم جامعه متوسط یا پایین شهری را تصویر نمی‌کند و یکدفعه از زنهای حاشیه‌ای و جنوب شهری به زنهای‌ مرفه شمال شهری می‌پردازد. » دغدغه بنی اعتماد بر حضور زنان در فیلمهایش آنقدر قوت یافته که در فیلم‌های‌ بلند آخرش اردیبهشت دیگر از یک مسأله‌ اجتماعی بسیار عمومی فاصله می‌گیرد و سعی‌ می‌کند تصویری از زن ارائه دهد که سینمای‌ او را از سینمای مرد سالارانه دور سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.