خلاصه ماشینی:
"حال میپرسیم آیا هرگاه چیزی را ببینیم و بشنویم و حس کنیم و بعد احساس کنیم که سوژهای در ذهنمان در حال شکلگیری است، آیا میتوانیم مدعی باشیم که اولین مرحلهء خلق یک اثر داستانی را با موفقیت پشتسر گذاشتهایم؟آیا همین کافی است و یا این که یافتن سوژه،خود مراحل و ویژگیهایی دارد که باید طی و رعایت شوند؟آیا هر سوژهای قابلیت تبدیل شدن به داستان را دارد؟و یا اصلا لازم است که به محض تشکیل یک سوژه فورا به فکر طراحی و پرداخت داستان بیفتیم؟ ویژگیهای یک سوژهء خوب چیست و نویسنده چگونه میتواند چنین سوژهای را شکار کند؟ چگونه میتوان به سوژهای خوب و مناسب و نو با قابلیت پرورش و گسترش دست پیدا کرد؟آیا سوژه خودبهخود و بدون هیچ تلاشی و تحرکی و به صورت الهام کامل به ذهن نویسنده رسوخ میکند و یا...
تکلیف این شخص چیست؟آیا باید یکجا بنشیند، قوای خود را متمرکز کند و سکوت اختیار کند تا ذهن مستعد و هوش و تخیلات و تجربیاتش 1lکمکش کنند و سوژهای به صورت الهام و کاملا ناخودآگاه به ذهنش خطور کند و یا این که به صورت کاملا اتفاقی،حادثهای باعث ایجاد سوژه در ذهنش شود؟ آیا راهحل دیگری وجود ندارد و همین حد برای یافتن سوژه کافی است؟مسلما نه،هیچ نویسندهای با حبس کردن خود در برج عاج و تنهایی و انزوای افراطی موفق نخواهد شد.
آیا تا کنون پیش آمده است که کتابی را بخوانید و بعد از اتمام آن فکر کنید که مطالب آن چقدر برای شما مفید و تأثیرگذار بوده است و بهرهای که از این مطالعه بردهاید احساس نشاط کنید؟ 1lمطالعهء کتابهای روانشناسی، جامعهشناسی،فلسفی،علمی مذهبی،ادبی، داستان،سفرنامهها،و هر آنچه که مربوط به انسان و حیات است،میتواند بر اطلاعات انسان در زمینههای مختلف بیفزاید و نویسنده را در یافتن سوژه و گسترش آن یاری دهد."