Skip to main content
فهرست مقالات

سپیده دم فرهنگ آریایی در ایران

نویسنده:

(10 صفحه - از 172 تا 181)

کلید واژه های ماشینی : زرتشت ،ماد ،آریایی ،سپیده‌دم فرهنگ آریایی در ایران ،دین زرتشت ،ایران ،اوستا ،مغان ،شهریاری ،دین ،پیش‌از میلاد ،فرهنگ ،آشور ،شهر ،پارس ،کتاب دینی زرتشت اوستا ،ایران باستان ،آیین ،آیین زرتشت ،کشاورز ،زمانی پیشوایان دین زرتشتی ،مرزهای دین زرتشت ،پادشاهی ،دولت ،پیشرفت ،دین زرتشتی و کتاب‌های دینی ،دین‌های ایران باستان ،ایرانیان آریایی ،انتشارات دانشگاه تهران ،سال پیش‌از میلاد

خلاصه ماشینی:

"مرزهای دین زرتشت هیچ سندی در دست نیست تا وجود آیین زرتشت را در میان مادها ثابت کند؛ جز اینکه می‌دانیم زمانی پیشوایان دین زرتشتی را مغ می‌خواندند و مغان یکی از قبیله- های ماد بودند. برخی از دانشمندان عقیده دارند که اردشیر اول هخامنشی(465-425 پیش از میلاد) دین زرتشت را پذیرفت و تقویم زرتشتی را در شاهنشاهی خویش متداول ساخت بنابر روایت‌های زرتشتی در روزگار هخامنشیان اوستا را بر دوازده هزار پوست‌ گاو با آب زر نوشته و در گنجینهء استخر نهاده بودند،که به فرمان اسکندر سوزانده شد. این را هم باید گفت که چون در این دوره مردم و حتی بیشتر پیشوایان دینی‌ زبان اوستا را نمی‌فهمیدند،برای آن تفسیری به زبان فارسی میانه نوشته شده‌ بود به نام زند از سوی دیگر با گسترش مرزهای دین زرتشت تدریجا عناصر دیگر، از جملهء خدایان باستانی آریایی در آن داخل شدند و به صورت دستیاران اهورامزدا درآمدند. شکست پیاپی شهریاران خرده‌پا و تاراج و کشتار مردم از یک سو،و انگیزهء پیشرفت و برتری‌جوئی مادی‌های آریایی از سوی دیگر،سرانجام اتحادیه‌ای را به وجود آورد که حوادث‌ سهمگینی را پشت سر نهاده و سیمای مرزهای باختری خود را عوض کرد؛زیرا اگر این‌ مرزها پیش از این برای بردن غنایم و اسیران جنگی از سرزمین ماد بود،اینک به گذرگاه‌ مبادلات فرهنگی تبدیل شد. گرچه ظاهرا هیچ نوشتهء تاریخی از روزگار مادها به دست ما نرسیده است،محققان‌ عقیده دارند خط پارسی باستان یک میراث مادی است،نخست در میان مادها تکامل یافته، (به تصویر صفحه مراجعه شود) ابزار مفرغی از غرب ایران‌ مربوط به هزارهء اول پیش از میلاد و مستقیما از آرامی گرفته نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.