Skip to main content
فهرست مقالات

شیخ مقتول، شهاب الدین سهروردی و حکمت اشراق

نویسنده:

(11 صفحه - از 187 تا 197)

کلید واژه های ماشینی : شهاب‌الدین سهروردی و حکمت اشراق ،سهروردی ،اشراق ،شیخ اشراق ،حکمت ،حکیم ،شیخ مقتول ،الدین سهروردی ،فیلسوف ،شهرزوری ،کتاب ،قتل ،زمین ،ظاهر ،فارسی ،تاریخ قتل شیخ اشراق ،شهاب الدین ،ملک ظاهر ،شهاب الدین سهروردی ،شهید سهرورد در حکمت ،شیخ اشراقی ظاهر ،تاریخ ،نقل ،مقتول و شهید سعید سهرورد ،قتل شهاب‌الدین شهید ،قتل شیخ ،بن امیرک سهروردی ،عقیده ،حکیم سهرورد ،شیخ مقتول و شهید

خلاصه ماشینی:

"نخست،تاریخ الحکمای شمس الدین محمد بن محمود شهرزوری است،موسوم به‌ «نزهة الارواح و روضة الافراح»که در حدود سال 687 هجری،معادل با 1288 میلادی‌ تألیف یافته و خود مؤلف از شاگردان حکیم نامبردار بوده است،و دیگری کتاب معجم الادبا،تألیف یاقوت بن عبد الله،حموی مولد و بغدادی مسکن،ملقب به شهاب الدین‌ است،که در سال 5-574 هجری تولد یافته و در 626 بدرود حیات گفته است،و با توجه به تاریخ تولد سهروردی در سال 549 و شهادتش در سنهء 587 هجری،این دو مأخذ نزدیک‌ترین تألیف در تراجم احوال،نسبت به زمان زندگی آن فیلسوف نابغه‌ می‌باشد. ملک ظاهر دوستدار و معتقد به شیخ اشراقی بوده،و در آن اوان جمیع علماء حلب بر او گرد آمده و به‌ سخنان حکمت آیین شیخ گوش دل فرا می‌دادند و آن حکیم در تصریح مباحث و مسائل‌ فن،گاهی به تفصیل برخی و رد بعض دیگر پرداخته،و آراء مخالفان خود را مردود می‌دانست و به تجهیل و تسفیه آن‌ها مبادرت می‌کرد،و نیز در ضمن این کار به خرق عادات‌ دست زده،اموری عجیب به قوت قدسی خود نمودار می‌کرد،که سبب اتفاق قول‌ علماء حلب به تکفیر وی گردیده،از روی شک به قتلش نظر دارند. توضیح این‌که:شیخ شهید،در کتاب بی‌نظیر«حکمة الاشراق»که شاگرد فاضلش‌ شهرزوری در مقام تعریف آن مقدمه‌ای عالمانه نوشته است،اعتقاد دارد که:مراتب‌ حکماء بسیار و مختلف است:برخی از آنان حکیم الهی بوده و بدون بحث علمی و نظری، در اقیانوس تأله و شناخت مستقیم ذا و صفات و افعال حضرت حق فرو رفته و غواصی‌ می‌کنند و بعض دیگر فقط حکیم بحاث بوده و عدیم التأله‌اند،یعنی جز در اصول و فروع‌ مباحث عقلی و حکمی،اهلیت مواجید ذوقی و مکاشفات باطنی و شهود حقی ندارند و نصیب آن‌ها همان غور و ژرف‌بینی در مبانی برهان و قیاسات متبحه و ادله اثباتی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.