Skip to main content
فهرست مقالات

دوگانگی در کیش زرتشت

نویسنده:

(7 صفحه - از 254 تا 260)

کلید واژه های ماشینی : زرتشت، دوگانگی در کیش زرتشت، اهورامزدا، اهریمن، مینو، شر، اوستا، هستی، نیکی‌ها و اهریمن آفرینندهء شر، اهریمن آفرینندهء شر و بدی‌ها

خلاصه ماشینی:

"در اشتودگات یکی از سرودهای آسمانی اشوزرتشت اهورامزدا را آفرینندهء آسمان‌ و زمین و آب و گیاه و جانوران و خورشید و ماه و ستارگان شناخته و او را چنین توصیف‌ می‌نماید: «از تو می‌رسم ای اهورا حقایق را بر من آشکار ساز،آیا در روز ازل قانون اشا (نظم طبیعت)را چه کسی پدید آورد؟راه سیر خورشید و ستارگان را چه کسی تعیین کرد؟ چه کسی موجب گردید که ماه گاهی به صورت بدر و گاهی به صورت هلال جلوه‌گری‌ می‌کند؟چه نیروئی سپهر نیلگون را در بالا نگهداشته و از فرو افتادنش جلوگیری می‌کند؟ چه کسی این زمین بارور و آب‌ها و گیاهان را بیافرید؟وزش باد و تندروی ابرها باران‌زا را چه کسی موجب گردیده است؟کدام استاد زبردستی روشنائی روز و تاریکی‌ شب را به وجود آورد و متعاقب آن بیداری و خواب و کار و کوشش و راحت و آسایش‌ را باعث شد؟چه کسی مهر فرزند را در دل پدر و محبت و احترام پدر را در دل فرزند نهاد؟» اشوزرتشت در بند بعد چنین پاسخ می‌دهد:من می‌دانم ای مزدا اهورا،ای هستی‌ بخش دانا،که تنها تو آفریننده و سازنده و در پرتو حکمت خویش به وجود آورندهء همهء این‌ها و تمام آفریده‌های جهان هستی و تنها ذات پاک تو سزاوار پرستش می‌باشد. در پایان این نکته را لازم است یادآور گردم که متأسفانه در نوشته‌های پهلوی که‌ متأثر از تعلیمات مانوی‌ها و زروانی‌ها می‌باشد اهورامزدا و اهریمن در برابر هم قرار گرفته‌اند که اولی خالق خیر و نیکی و دومی آفرینندهء شر و بدی ذکر شده است و این‌ امر موجب گمراهی عده‌ای از خاورشناسان و همچنین نویسندگان مسلمان ایرانی گردید و آن نوشتجات را از ناحیهء زرتشتیان دانسته و آن‌ها را متهم به دوگانگی کردند با ذکر نظر برخی از دانشمندان در مورد اصول ضدین به مقالهء خود پایان می‌بخشم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.