Skip to main content
فهرست مقالات

ابن سینا، طبیب، عالم و فیلسوف (1037 - 980)

نویسنده:

مترجم:

(11 صفحه - از 288 تا 298)

کلید واژه های ماشینی : ابن‌سینا، طبی، ابن سینا، ارسطو، طبیب، جالینوس، عربی، اثر اصلی ابن‌سینا کتاب شفاست، علم طب، پزشکی

خلاصه ماشینی:

"اندکی تعمق و تدقیق منجر به این‌ حقیقت عصیان‌انگیز می‌گردد که ابن سینا با وجود ذکاوت و دانائی چشممگیر و نبوغ‌ خلاق خود،و،وجود تسلط و معرفت ماوراء توصیف بر علوم اثباتی و معنویات و با وجود تجارب مادی و آگاهی از مسائل اجتماعی و اقتصادی،چگونه به علت پیگیری‌ و تغریق در برخی اوهام و پندارهای ذهنی و متافیزیکی یا از درک قوانینی که شامل‌ حرکت جوامع بسوی تکامل بوده سرباز زده و یا به احتمال بسیار زیادتری چنین ادراکی‌ را عامدا و آگاهانه از قامموس افکار و منطق خود بدور رانده است. در حقیقت‌ جالینوس بر قامونی و ابن سینای بخارائی هر دو صاحب عظمتی یکسان هستند،ولی دانش و قدرت فلسفی ابن سینا به گونهء غیر قابل قیاسی از جالینوس بیشتر بوده و تجارب طبی او نیز فزونی داشته است و چگونه می‌توانست غیر از این باشد،با توجه به این نکته که‌ ابن سینا نه تنها مسلط بر آثار جالینوس بلکه دیگر حکمای علم طب قسطنطنیه،ایران و عرب که در دوران ما بین او و جالینوس می‌زیسته‌اند،بوده است،یعنی در دوران بالغ‌ بر هشت قرن و نیم و به عبارت دیگر همان بعد زمانی که ابن سینا را از پاستور جدا می‌سازد. می‌توان اطمینان خاطر داشت که ابن سینا نیز از چنین تعالیمی برخوردار بوده و از آن‌ها تا حد و حصر فایده‌ برده و هم چون دیگر علما آمادگی کامل برای مطالعهء آثار فلسفی ارسطو و فلوطین را داشته است. ویلیام اورینی(نیمهء اول قرن سیزدهم)هنگامی که در دانشگاه پاریس به تحصیل‌ در الهیات اشتغال داشت،شدیدا آثار ارسطو،فارابی،ابن سینا و غزالی را مورد نقد قرار داده‌ ولی در عین حال از آن‌ها اکثر استفاده را نموده و نیز کتب ابن جبرئیل را که از معاصرین‌ اسپانیائی-یهود،ابن سینا به شمار می‌رفت،مطالعه کرده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.