Skip to main content
فهرست مقالات

آبانگان

نویسنده:

(32 صفحه - از 328 تا 359)

کلید واژه های ماشینی : آناهیتا، آب، معبد آناهیتای، معبد، شاه، ایران، ناهید، دین، اشکانیان، زرتشت

خلاصه ماشینی: "در دو جای دیگر کتاب پلوتارخ باز هم-به اشاره-گزارشی از وجود معبد آناهیتا در زمان اردشیر دوم دستمان را می‌گیرد،که به خار کمبود سند و مدرک در یغمان می‌آید، که از این گزارش‌های هرچند ناچیز چشم بپوشیم:«اندکی پس از مرگ داریوش بود، که جانشین او اردشیر به پاسارگاد رفت،برای انجام آیینی،که بایستی به هنگام تخت- نشینی،با دست موبدان انجام گیرد. صرف نظر از نتایج آزادی دین در زمان هخامنشیان و اشکانیان،با توجه به این‌که‌ در زمان ساسانیان،ایران از هر طرف در محاصرهء پیروان دین‌های دیگر قرار گرفته بود و طبعا پیروان این دین‌ها،مخصوصا با دست به دست شدن ایالات مرزی،در قلمرو شاهنشاهی‌ وسیع ساسانی،به تعداد زیادی پراکنده بودند،می‌توان تصور کرد که حکومت مرکزی، به خاطر فشاری که اعمال می‌کرده است،با دشواری‌هایی هم رو در روی بوده است. اما وقتی‌ می‌بینیم،که از زمان انوشیروان«دادگر»سرودهای زرتشت،ظاهرا تنها یادگار زرتشت، همراه دیگر ایزدان اساطیری،به صورت کتاب مقدس زرتشتیان درمی‌آید و ایزدان باستانی‌ ایران باستان به آخرین هویت تثبیت شدهء خود دست می‌یابند،ناچاریم به برداشت این‌ شاه ساسانی-اگر هم این برداشت صوری و به خاطر تحکیم قدرت است-توجه بیشتری‌ بکنیم. از طرف دیگر به خاطر وجود این اخبار،نمی‌توان از پرداختن‌ به موضوع حضور آناهیتا در خارج از ایران نقش فعالی نداشته است-،با توجه به‌ نقش نظامی-سیاسی-اقتصادی ایرانیان در منطقه،و با توجه به جنگ‌های هزار سالهء ایران با یونان و روم و دست به دست شدن مداوم ایالات مرزی،طبیعی است،که آناهیتا هم مانند میترا،به خارج از ایران رخنه کرده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.