Skip to main content
فهرست مقالات

تجدید حکمت اشراق و تأسیس آن، از مبانی فلسفه و آیین پارسیان

نویسنده:

(15 صفحه - از 684 تا 698)

کلید واژه های ماشینی : اشراق، نور، فر، آتش، اسفند ارمذ، اردیبهشت، صنم، خره، مادی، شیخ اشراق

خلاصه ماشینی:

"بطوریکه زردشت حکیم‌ و پیامبر گفته است عالم وجود بر دو گونه می‌باشد: یکی مینوی و روحانی،که همان عالم سراسر نور عقلی است،و دیگری گیتی که‌ همین خاکدان مادی تاریک بوده،و نور فیض‌گستر خداوندی از عالم عقل،به نحو هرچه تمامتر از تابش خورشید،که به قیاس درنیاید،بر نفوس فاضله‌ای که موردنظر و تأیید ذات الهی است،تابیدن گرفته و نفوس مردم،بدان نور ازلی و ابدی،کسب فروغ‌ می‌کنند،و این القاء نور و تابش آن،از عالم برین بر فرودین را به لغت فهلوی: «خره»نامید،و بنابر آن‌چه زردشت گفته است،خره عبارت از نوری است که از ذات‌ خداوندی تابیدن گرفته،و بدان وسیله،برخی از مردم بر بعض دیگر رهبری می‌کنند، و هریک از افراد آدمی،به کمک و دستیاری آن نور پرفروغ معنوی،به عمل و صناعتی‌ در خورد خود،تمکن یافته و آن‌چه از انوار مزبور به ملوک اختصاص یابد،به«کیان‌ خره و رأی»موسوم است،که زردشت از آن‌ها خبر داده و ملک کیخسرو راستگو و خجسته‌فر را،خاسه‌ای دست داد،که در آن خلسه به مشاهده انوار یاد شده نائل آمد و بدان‌چه آن ملک راستگو،در الواح خود فرموده،با اقامهء تقدیس و عبودیت،او را حال سخن گفتن با پدر مقدس یا عقل فعال حاصل آمد و به‌طور عینی،در حالی‌که حکمت‌ الهی در نفس او ترسیم گردید و نوعی از مواجهه با انوار طولی را داشت،با آنها سخن‌ گفت و به نقش خود از عالم عناصر فانی،به جهان عقل و نور عروج کرده و بر اثر آن، معنی«کیان خره و رأی»را،که همان القاء نور خداوندی در نفس نور قاهر است، دریافته و از آن پس،همه گردنان در مقابل او خاشعانه فرود آمد و حکمای فارس را، اتفاق‌نظر بر آنست که،هر نوعی از انواع،اعم‌از افلاک و کواکب و اجسام بسیط و مرکبات عنصری را،رب النوع و صورتی در عالم نور است،که همان عقل مجرد و مدیر انواع مزبور در شمار بوده،صدق این مدعی را پیامبر بزرگ اسلام(ص)به اشاره‌ فرماید:«ان کل شیی‌ء ملکا»یعنی:همانا،هرچیزی را فرشته‌ایست و نیز فرموده است: «ان کل قطرة من المطر،ینزل معها ملک»همانا جز این نیست که با هر قطره بارانی، فرشته‌ای موکل و حامل آن،به زمین فرود می‌آید،پایان ترجمه از شرح حکمة الاشراق."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.