خلاصه ماشینی:
"حال پس از تبیین ناتمامبودن روش «نقد تاریخی» باید بررسی کرد که آیا مطالبی از قبیل اولیت «عقل» یا «حقیقت نور رسول خدا(ص)» نسبت به همه مخلوقات، نوعی کپیبرداری از افکار نوافلاطونی و گنوسی است که توسط صوفیمشربان و غالیان انجام شده و سپس برای مقبولیت در بین مسلمانان در قالب احادیث نبوی بیان گردیده یا اینکه دین اسلام خود ظرفیت ظهور این حقایق را داشته و اینها از طریق مقام عصمت (اعم از حضرت نبی اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)) صادر شده است؟ اگر هر محقق منصفی به مجموعه ذخایر حدیثی اسلام (اعم از منابع سنی و شیعی) مراجعه نماید، برای او قطع و یقین حاصل خواهد آمد که این حقایق از ناحیه عصمت صادر شده است، خصوصا با توجه به حساسیتی که در بین علماء و محدثان شیعه در قرون اولیه اسلام وجود داشت و از رواج افکار انحرافی و غلوآمیز جلوگیری مینمودند و روایت راویان متهم به غلو را نقل نمیکردند.
اما صورت دوم از این حدیث، گرچه در اول مخلوقبودن عقل صراحتی ندارد، لکن باید دانست که موجودات روحانی رتبتا بر موجودات جسمانی مقدماند (زیرا موجودات مادی نیازمند به مجرداتند، نه بالعکس، به دلیلاینکه مادیاتمرکب از ماده و صورتاند و قوامماده به صورت است، و قوام صورت نه به ماده است، و نه به خودش، چون ماده قوه محض است و فاعلیتی ندارد و خودش نیز نبوده بعد بود شدهاست، از اینرو نمیتواند قوامبخش خود باشد، پس باید قوام صورت به موجودی مجرد و روحانی باشد و از طرفی رتبه علت بر معلول مقدم است، پس مادیات واسطه بین خدا و مجردات نیستند) همینطور در بین مجردات، عقل (کلی) مقدم بر همه عقول و مجردات است، زیرا هم در متن این حدیث (1) که معروف به حدیث «جنود عقل و جهل» است، آمده که عقل در بین موجودات روحانی، در رتبه اول است و نیز در روایاتی دیگر آمده که نوریت عقل، از نور ذات خداوند بدون هیچ واسطهای حتی واسطههای نورانی، مستفاد میباشد، کما اینکه در حدیثی از موسی بنجعفر(ع) از پدرانش از علی(ع) از رسول خدا(ص) آمده که حضرت فرمود: همانا خداوند عقل را ______________________________ 1."