Skip to main content
فهرست مقالات

خردادگان و مردادگان، جشن های کمال و دوام

نویسنده:

(7 صفحه - از 1269 تا 1275)

کلید واژه های ماشینی : خرداد و مرداد ،گیاه ،زرتشت ،آب ،هاروت و ماروت ،جشن‌های ،امشاسپند ،آیین زرتشت ،مردادگان جشن‌های کمال و دوام ،زمین ،خردادگان و مردادگان ،میان هاروت و ماروت جهان ،کمال و دوام ،پسوند ،جهان ،ارتباط میان هاروت و ماروت ،واژه‌های خرداد و مرداد ،فرمان ،ایران ،نام مهین خدای عز ،جل ،عذاب ،خرداد و امشاسپند مرداد ،آب و گیاه ،عز ،ماروت با خرداد ،کمال در آیین زرتشت ،خرداد امشاسپند حاکم بر آب‌ها ،خرداد و مرداد ایرانی ،جشن‌های خردادگان و مردادگان

خلاصه ماشینی:

"آبا با توجه به این‌که فرمانروایان پس از زرتشت همواره از آیین او به نفع خود برداشت‌های مثبتی کرده‌اند و هرجا که لازم شده‌ است تفسیری به میل خود پدید آورده‌اند،کمال و جاودانگی هستی(طبیعت)-به‌صورتی‌ که خود پیامبر مطرح کرده است-به مذاق اشکانیان(کمتر)و ساسانیان(بیشتر)خوش‌ نمی‌آمده است؟یا واقعا سرودهای مربوط به این دو امشاسپند-اگر وجود داشته‌اند-از میان رفته‌اند؟این مسئله،پیچیده‌ای است و جا دارد در فرصتی مناسب مورد بحث‌ قرار بگیرد. چه شده است،که خرداد و مرداد-صرف‌نظر از این‌که به اعتبار معنایشان امشاسپندان کمال و دوام‌اند-پرستار و نگهبان آب و گیاه بر روی زمین شناخته‌ شده‌اند؟و چه شده است،که خرداد در برابر ایزدان توانایی مانند تیر و آناهیتا،که‌ هردو موکل آب‌اند،قد علم کرده است؟آیا در این‌جا با کشاکشی میان دو قطب،پیروان‌ زرتشت و هواداران زرتشتی‌گری،سروکار نداریم؟ درحالی‌که ناهید به اندازهء همهء آب‌های جاری بزرگ است و هزار دریاچه دارد و هزار رود و هرکدام از دریاچه‌ها و رودها به بلندی چهل روز راه مرد سوار تندرو است‌ 7-نگاه کنید به یسنا 34،بند 1 و 11،یسنا 45،بند 5 و 10،یسنا 47،بند 1، یسنا 51،بند 7. این دو فریشته گفتند که ما بدان شهوت تن خویشتن نگاه داریم، او چنین برمی‌آید،که در هرحال در زمان طبری در ایران افسانه‌ای وجود داشته است، که به موجب آن هاروت و ماروت،پس از تمرد،به فرمان خدا در چاهی در بابل در نزدیکی کوه دماوند زندانی هستند«و از تشنگی‌[خرداد امشاسپند حاکم بر آب‌ها است‌] زبان ایشان به در افتاده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.