Skip to main content
فهرست مقالات

مرزبان نامه و خاطره شکست دیوان

نویسنده:

(8 صفحه - از 1276 تا 1283)

کلید واژه های ماشینی : مرزبان‌نامه ،دیو ،مازندران ،دیوان ،زبان ،گاو ،داستان ،شاه ،طبرستان ،اهریمن ،طبری ،شاهنامه ،اساطیر ،گاوپای ،دیو گاوپای ،داستان دیو گاوپای ،دیو گاوپای و دانای دینی ،شکست دیوان ،مناظره ،روایات ،کتاب ،قدیم ،آریایی ،مرد دینی ،خدا ،باب مناظرهء دیو گاوپای ،دیوان مازندران ،کوهستانی ،ایران ،روایت قدیمی از شکست مردمان

خلاصه ماشینی:

"4-مصحح مرزبان‌نامهء چاپ بنیاد فرهنگ در ص نوزده،مقدمهء مختصر خود می‌نویسد:«به‌ درتسی نمی‌دانم این پندار از کجا در میان فارسی‌زبانان راه یافته است که این دو تحریر مرزبان‌نامه از متنی طبری به زبان فارسی دری گردانیده شده است»و سپس در این‌باره‌ توضیحاتی می‌دهد که به نظر حقیر بعضا مستدل نیست. دیو اسم گروهی از خدایان آریایی است که پس از ظهور زرتشت، در ایران به موجودات اهریمنی تنزل یافتند،ولی البته نزد سایر اقوام آریایی مقام خود قدر ص 10 اشاره می‌کند که زبان متن اصلی بی‌پیرایه و ساده بوده است(لغت نازل و عبارت سافل)در ص 11 می‌نویسد:«و طلسم ترکیب آن از هم فروگشادم»که اشاره‌یی‌ است به ترجمه از زبانی بیگانه. «پس یوشت‌فریان آخت یاتوک را در زمان با کارد برسم چین به نیرنگ دینی بیکار کرد»شادروان معین می‌نویسد:«از مقایسه مندرجات رسالهء پهلوی و باب چهارم مرزبان- نامه،شباهت تام اساس داستان در هر دو کاملا مشهود می‌گردد،اینک وجود شباهت: 1-طرح هر دو مبتنی بر مناظره است،2-این مناظره در هر دو کتاب بین یک دیو و یک آدمی صورت می‌گیرد،3-دیو در هر دو،سر و پیشوای دیوان معرفی شده،4-آدمی‌ (طرف مخالف)در هر دو مردی دیندار و پرهیزگار شناسانده شده،5-در هر دو،دیو با لشکر خود(منتهی در مرزبان‌نامه با هزار و در یوشت‌فریان با هفتاد هزارتن)به معارضه‌ شتافته،6-در هر دو،دیو نزد پارساکس فرستاده او را از مراد خود آگاه ساخته،7-در هر دو داستان دیو را زیرک و آگاه ولی دیندار را آگاه‌تر و داناتر معرفی می‌کنند،8-در هر دو،دیو از پاسخ‌های مرد پارسا متعجب می‌گردد،9-هر دو داستان به غلبهء مرد دیندار بر دیو پایان می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.