خلاصه ماشینی:
"اکثر حسابرسان به طور معمول برای کار حسابرسی صورتهای مالی آموزش دیدهاند ولی در چند سال اخیر انواع دیگر کارهای حسابرسی مطرح شده است،مثل حسابرسی طرحهای تملک داراییهای ثابت،حسابرسی افزایش سرمایه،حسابرسی مالیاتی،حسابرسی ویژه و موردی،حسابرسی یارانهها و کمکهای دولت که برای تمام آنها دستورعملهای حسابرسی طراحی و تدوین نشده،آموزش خاص انجام انواع حسابرسیهای یادشده داده نشده و برای ویژگیها و پیچیدگیهای مربوط به این نوع کارها از پیش تدابیر لازم به عمل نیامده است.
به همین دلیل هم تجارب کنترل کیفیت هم که محدود به سازمان حسابرسی و تا حدودی جامعه حسابداران رسمی ایران است تاکنون تنها به کارهای حسابرسی صورتهای مالی محدود شده است و به دلیل نبودن زمینه و ابراز لازم برای کنترل کیفیت دیگر انواع خدمات حسابرسی،این نوع خدمات مورد ارزیابی قرار نگرفته است.
در این رابطه علاوه بر تشکیل کلاسهای آموزشی بین 50 تا 120 ساعت در سال برای ردهها مختلف حسابرسان،در زمینههای استانداردهای حسابداری و حسابرسی،کامپیوتر،برگزاری سمینارهای مختلف در مورد مسائل حرفه و سایر موضوعات مرتبط،تشکیل کمیتههای مختلف از جمله منابع انسانی ترفیعات،تدوین استانداردها،فنی و حرفهای،قوانین، حسابرسی کامپیوتری و کنترل کیفیت،اقدام به پیوند نتایج بررسی کیفیت کارهای انجام شده در ارزیابی،ارتقای حسابرسان به ردههای بالاتر و اثر مستقیم آن بر حقوق و مزایای آنان شده است که این امر موجب رشد کیفیت کارها به نحو مناسب،گردیده است.
عامل اصلی در این مرحله را نظارت و سرپرستی تشکیل میدهد که با توجه به دستور عمل حسابرسی سازمان،نظارت مزبور توسط سرپرست،سرپرست ارشد،مدیر،مدیر ارشد و عضو رابط هیئت عامل مربوط قبل از صدور گزارش حسابرسی انجام میشود و بخش دیگر،بررسی بعد از خاتمه کار( Cold Review ) است که کارهای حسابرسی انجام شده در طی سال توسط واحد کنترل کیفیت مورد بررسی قرار میگیرد."