Skip to main content
فهرست مقالات

کنترل کیفیت و نظارت در سه پرسش: رعایت، کفایت و ارتقا

نویسنده:

(11 صفحه - از 47 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : کنترل کیفیت، حسابرسان، جامعه حسابداران رسمی ایران، حساب‌رسی، کنترل کیفی، حرفه‌ای، نظارت، ارتقای کیفیت خدمات حساب‌رسی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، کارکنان

خلاصه ماشینی: "بدیهی است که فرایند پاسخگویی حسابرس مستقل و نیز عملکرد مناسب نظام کنترل کیفیت در راستای هدفهای عالی حسابرسی مستقل، منوط به وجود شرایط خاص خود است،به گونه‌ای که حسابرسان در صورت درک کامل استانداردهای حسابرسی و نبود ابهام در نحوه‌ اعمال این استانداردها و روشهای آن(و در عین حال رضایت شغلی)به سهولت و به به صورتی مستند در قبال مسئولیت خویش پاسخگو خواهند بود. نظام کنترل کیفیت را باید با توجه به نوع موسسه حسابرسی ارزیابی کرد: الف-آنچه به سازمان حسابرسی مربوط می‌شود،به لحاظ وجود کمیته کنترل کیفیت و مدیریت کنترل کیفیت که از مدیران با تجربه جهت‌ کنترل کیفیت پرونده‌های حسابرسی استفاده می‌کنند و نیز با توجه به اینکه نتایج بررسیهای انجام‌شده،در ارتقای کارکنان و نیز پرداخت‌ بخشی از حقوق و مزایا تاثیر بسزایی دارد لذا در شرایط حاضر به نظر این جانب نظام کنترل کیفیت از کفایت لازم برخوردار است اگرچه‌ کماکان انجام بهبودهای کمی و کیفی در عملکرد آن ضروری است،که از جمله می‌توان به انجام بررسیهای کیفی در حین انجام کار توسط گروه حسابرسی اشاره کرد. در رابطه با میزان‌ رعایت استانداردهای حسابرسی از سوی حسابرسان در ایران،هرچند به دلیل نبود تحقیق علمی قابل اتکا و مشخصی در این زمینه،اعلام نظر قطعی امکانپذیر نیست،لیکن نتایج حاصل از کنترل کیفیتهای انجام شده(چه‌ در سطح سازمان حسابرسی و چه در سطح جامعه حسابداران رسمی ایران)گویای آن است که ما در این زمینه با وضعیت ایده‌آل،فاصله‌ زیادی داریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.