Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به نقش و تأثیر شکست تربیتی در شکست تحصیلی

نویسنده:

(11 صفحه - از 36 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : شکست ،آموزش و پرورش ،مدرسه ،شکست تحصیلی ،معلمان ،افت تحصیلی ،شکست تربیتی ،دانش‌آموزان ،نظام آموزش و پرورش ،نظام آموزشی ،تأثیر شکست تربیتی در شکست ،کودکان ،عوامل ،اجتماعی ،خانواده ،خاطر ،نقش ،مسئلهء افت تحصیلی ،علت ،موفقیت ،مسئلهء شکست تربیتی ،علت‌های افت تحصیلی دانش‌آموزان ،تربیت معلمان ،والدین ،اقتصادی ،عوامل مؤثر در شکست ،نقش و تأثیر شکست ،رشد ،محیط ،اصطلاح شکست تحصیلی

یکی از معضلات عمده و هموارهء نظام آموزش و پرورش،مسئلهء افت تحصیلی است.در مقالهء حاضر ضمن‌ تعریف این موضوع،عوامل مختلف مؤثر در آن معرفی و بررس شده است.در ادامه به جان کلام این نوشتار،یعنی‌ مسئلهء شکست تربیتی اشاره شده است که به عقیدهء صاحب این‌ قلم،مهمتر و اساسی‌تر از افت تحصیلی است.بقیهء مقاله نیز در برگیرندهء پیش نهادهایی در خصوص کاهش شکست‌ تربیتی و در واقع کاهش معلول آن،یعنی افت تحصیلی‌ می‌باشد.گفتنی است که منظور از اصطلاح شکست تحصیلی‌ در این مقاله،همان افت تحصیلی است.

خلاصه ماشینی:

"در اداه به برخی از شاخص‌هایی‌ که خانواده را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در شکست تحصیلی‌ نشان می‌دهد،اشاره می‌شود: -معطوف شدن همهء تلاش خانواده به تأمین معاش؛ -وجدو دیوارهای عاطفی بین پدران و مادران؛ -منفی‌بافی و ناامیدی سیاسی و مطلق‌بینی امور توسط والدین(پدر)و دیکته کردن آنها به فرزندان(خوزه بلات، ترجمهء امیری،1731 ص 71)؛ -تحمیل رشتهء تحصیلی و آیندهء شغلی به فرزندان؛ -ناآگاهی و ناتوانی پدر و مادر در تربیت صحیح و اصولی فرزندان؛ -وجود مشکلات اختصاصی،نظیر:مرگ پدر و مادر، جدایی آنها،ازدواج مجدد،فقر مالی،بی‌سوادی،اعتیاد، کثرت فرزندان،رفاه بیش از حد،مشغولیت پدر و به ویژه‌ مادر و امثال آن. اما برخی از علل موجود در عوامل مدرسه‌ای و مؤثر در شکست تحصیلی دانش‌آموزان،از این قرارند؛ -تغییرات متوالی برنامه‌های آموزشی،محتوای کتاب‌های‌ درسی و آشفتگی خاطر ناشی از آنها؛ -کمبود فضا و امکانات آموزشی،پرورشی و ورزشی‌ مناسب؛ -تکیه بر انباشت محفوظات و بی‌اعتنایی در برانگیختن‌ خلاقیت؛ -شیوهء برخورد نامناسب معلمان با دانش‌آموزان و عدم‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاع آنان از روان‌شناسی تربیتی؛ -کم رنگ شدن نقش الگویی و محوری معلم به خاطر فشارهای اقتصادی و در نتیجه،چند شغله بودن بعضی‌ معلمان؛ -ضعف مدیریت‌ها در سطح اداری و مدرسه‌ای؛ -توزیع غیر عادلانهء معلم بر حسب شهر و روستا در دوره‌ها و مقاطع تحصیلی؛ -بی‌اعتنایی به امر تکنولوژی‌ آموزشی و استفاده نکردن از مواد کمک آموزشی موجود؛ -فقدان روحیهء مطالعه و پژوهش‌های روزانه و ضمن تدریس، توسط معلمان؛ -اتکا به شیوهء سخنرانی و ترویج ذهنیت معلم محوری؛ -اهتمام ویژه به آموزش‌ محض،امتحان و نمره؛ -تعیین مدیران مدارس و مناطق به صورت انتصافی و نه‌ بر اساس شایسته سالاری."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.