چکیده:
یکی از معضلات عمده و هموارهء نظام آموزش و پرورش،مسئلهء افت تحصیلی است.در مقالهء حاضر ضمن تعریف این موضوع،عوامل مختلف مؤثر در آن معرفی و بررس شده است.در ادامه به جان کلام این نوشتار،یعنی مسئلهء شکست تربیتی اشاره شده است که به عقیدهء صاحب این قلم،مهمتر و اساسیتر از افت تحصیلی است.بقیهء مقاله نیز در برگیرندهء پیش نهادهایی در خصوص کاهش شکست تربیتی و در واقع کاهش معلول آن،یعنی افت تحصیلی میباشد.گفتنی است که منظور از اصطلاح شکست تحصیلی در این مقاله،همان افت تحصیلی است.
خلاصه ماشینی:
"در اداه به برخی از شاخصهایی که خانواده را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در شکست تحصیلی نشان میدهد،اشاره میشود: -معطوف شدن همهء تلاش خانواده به تأمین معاش؛ -وجدو دیوارهای عاطفی بین پدران و مادران؛ -منفیبافی و ناامیدی سیاسی و مطلقبینی امور توسط والدین(پدر)و دیکته کردن آنها به فرزندان(خوزه بلات، ترجمهء امیری،1731 ص 71)؛ -تحمیل رشتهء تحصیلی و آیندهء شغلی به فرزندان؛ -ناآگاهی و ناتوانی پدر و مادر در تربیت صحیح و اصولی فرزندان؛ -وجود مشکلات اختصاصی،نظیر:مرگ پدر و مادر، جدایی آنها،ازدواج مجدد،فقر مالی،بیسوادی،اعتیاد، کثرت فرزندان،رفاه بیش از حد،مشغولیت پدر و به ویژه مادر و امثال آن.
اما برخی از علل موجود در عوامل مدرسهای و مؤثر در شکست تحصیلی دانشآموزان،از این قرارند؛ -تغییرات متوالی برنامههای آموزشی،محتوای کتابهای درسی و آشفتگی خاطر ناشی از آنها؛ -کمبود فضا و امکانات آموزشی،پرورشی و ورزشی مناسب؛ -تکیه بر انباشت محفوظات و بیاعتنایی در برانگیختن خلاقیت؛ -شیوهء برخورد نامناسب معلمان با دانشآموزان و عدم (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاع آنان از روانشناسی تربیتی؛ -کم رنگ شدن نقش الگویی و محوری معلم به خاطر فشارهای اقتصادی و در نتیجه،چند شغله بودن بعضی معلمان؛ -ضعف مدیریتها در سطح اداری و مدرسهای؛ -توزیع غیر عادلانهء معلم بر حسب شهر و روستا در دورهها و مقاطع تحصیلی؛ -بیاعتنایی به امر تکنولوژی آموزشی و استفاده نکردن از مواد کمک آموزشی موجود؛ -فقدان روحیهء مطالعه و پژوهشهای روزانه و ضمن تدریس، توسط معلمان؛ -اتکا به شیوهء سخنرانی و ترویج ذهنیت معلم محوری؛ -اهتمام ویژه به آموزش محض،امتحان و نمره؛ -تعیین مدیران مدارس و مناطق به صورت انتصافی و نه بر اساس شایسته سالاری."