Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران طی سالهای1382/1372

نویسنده: ؛ ؛ ؛

تابستان 1386 - شماره 46 (9 صفحه - از 78 تا 86)

کلید واژه های ماشینی : پرونده‌های شکایت از قصور ،شکایت از قصور پزشکی ،قصور پزشکی در رشته ،قصور پزشک ،قصور ،قصور پزشکی ،شکایت از قصور ،ارتوپدی ،پزشکی قانونی ،بررسی پرونده‌های شکایت ،پرونده‌های شکایت ،ارتوپدی در اداره‌کل پزشکی ،پزشکی قانونی استان تهران ،عمل جراحی ،پزشکی در رشته ارتوپدی ،قصور در مراکز خصوصی ،رشته تخصصی ارتوپدی ،اداره‌کل پزشکی قانونی ،شکایت از پزشکان ،درمانی ،قانونی ،کاهش قصور پزشکان ،افزایش تعداد پزشکان ،مراکز خصوصی ،مراکز درمانی ،سازمان پزشکی قانونی کشور ،مراکز دولتی ،شکایت بیمار ،قصور پزشکان می‌باشد ،جراحی ارتوپدی

زمینه و هدف: امروزه علی رغم پیشرفت های متعدد علمی و تکنولوژیک در تشخیص و درمان بیماری ها روند شکایت از پزشکان و کادر معالج رو به افزایش است. افزایش جمعیت، افزایش تعداد پزشکان، افزایش آگاهی جامعه و استفاده از ابزارهای تشخیصی و درمانی پیچیده تر از علل مهم این روند رو به رشد هستند و در این میان کاهش روابط سنتی میان پزشک و بیمار بیشتر به این موضوع دامن می زند. هدف از این مطالعه بررسی علت و انگیزه های شکایت، میزان و نوع قصور انجام شده و در آخر ارایه راه حل برای کاهش قصور پزشکان می باشد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت گذشته نگر با بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی طی سال های 1377 تا 1382 در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران انجام شده است. یافته ها: طی این مدت از بین 965 پرونده شکایت از قصور پزشکی 196 مورد (%20.31) به این رشته اختصاص داشته و از 15 مورد در سال 1377 به 39 مورد در سال 1382 افزایش یافته است. در %60.72 پرونده ها رای برائت و در %39.28 رای قصور صادر گردیده است. %54.59 پرونده ها به مراکز خصوصی و %17.86 به مراکز دولتی غیردانشگاهی و %21.94 به مراکز دانشگاهی و %5.61 به مراکز خیریه مربوط بودند؛ ولی میزان قصور در مراکز خصوصی و %52.34، در مراکز دولتی غیردانشگاهی %22.86 و در مراکز دانشگاهی %20.93 و در مراکز خیریه %36.36 بود. %9.09 از موارد قصور به دنبال فوت بیمار و مابقی به دنبال نقص عضو و کاهش کارآیی اتفاق افتاده بود. نتیجه گیری: بهبود مناسبات پزشک و بیمار، رعایت اخلاق پزشکی، کاهش روابط مالی میان پزشک و بیمار، افزایش دانش و مهارت های علمی و فنی پزشکان، توجیه مناسب قبل از انجام فرآیندهای تشخیصی یا درمانی و ارتقای سطح فنی و تجهیزاتی مراکز درمانی در کاهش قصور و شکایت تاثیر بسزایی دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.