چکیده:
زمینه و هدف: سالانه بیش از 1.26 میلیون نفر در دنیا به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. اغلب مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی در جوانان و در کشورهای با درآمد کم یا متوسط اتفاق می افتند. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که در سال 2020 مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی به 2.34 میلیون نفر خواهد رسید. با مطالعه الگوهای مختلف حوادث رانندگی می توان در جهت کاهش این شکل از مرگ و میرها اقدامات پیش گیرانه موثری انجام داد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بوده که با همکاری اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان انجام گرفته است. در این مطالعه پرونده همه متوفیانی که از اول مهر 1381 تا آخر شهریور 1382 به علت تصادفات رانندگی فوت نموده و برای صدور جواز دفن، اجساد آنها به مراکز مختلف پزشکی قانونی شهرهای استان اصفهان ارجاع شده، مورد بررسی قرار گرفت و برای هر کدام چک لیستی تهیه گردید. اطلاعات جمع آوری شده پس از ورود به دستگاه کامپیوتر توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در مدت زمان بررسی یعنی سال های 82-1381، 1446 نفر به علت تصادفات رانندگی فوت نمودند که 1202 نفر (%81.3) آنها مرد و 244 نفر (%16.9) زن بودند. بیشترین فراوانی مرگ و میر متعلق به موتورسواران، بین گروه سنی 16 تا 20 سال و علت نهایی منجر به فوت، ضربه به سر بود. کمترین فراوانی، متعلق به دوچرخه سواران بود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه با اغلب مطالعات انجام شده بخصوص در کشورهای در حال توسعه تفاوت چندانی نداشت بجز اینکه دوچرخه سواری در مطالعات دیگران با مرگ و میر بیشتری همراه بود؛ ولی در مطالعه ما دوچرخه سواری با مرگ و میر کمتری همراه بود. علت این امر می تواند کاربرد کمتر دوچرخه در حمل و نقل روزانه ساکنین استان اصفهان باشد.
خلاصه ماشینی:
"روش بررسی مراکز مختلف پزشکی قانونی استان اصفهان برای اجسادی که به دنبال تصادفات رانندگی فوت کرده،جهت صدور جواز دفن به آنها ارجاع میشوند پرونده تشکیل میدهند و چک لیستی را شامل نام و نامخانوادگی،جنس،سن،میزان تحصیلات،ماه وقوع تصادف،محل وقوع تصادف،محل وارد شدن ضربه،علت نهایی منجر به فوت،محل فوت،وضعیت متوفی حین تصادف،نوع وسیله تصادفی،و شهرستان محل وقوع تصادف پر میکنند.
در مطالعه ما دوچرخهسواران کمترین موارد مرگومیر را به خود اختصاص داده بودند درحالیکه در گزارش Wang و همکاران 70 درصد مرگومیرهای ناشی از حوادث رانندگی در چین مربوط به دوچرخهسواران بوده است23؛علت این است که دوچرخه در کشور چین به تعداد زیاد مورد استفاده مردم است درحالیکه در ایران موتور سیکلت بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
نتیجهگیری با توجه به روند روبه رشد ناوگان ترافیکی کشور همچنین عواقب شدید اقتصادی،اجتماعی و روحی روانی که مرگومیرهای ناشی از حوادث رانندگی به بار میآورند و از طرفی با توجه به این نکته که تعداد زیادی از این مرگومیرها قابل پیشگیری هستند،لازم است تدابیر شدیدی در جهت ایمنسازی جادهها و خودروها،اجرای صحیحتر قوانین و مجازاتهای ترافیکی،افزایش آموزش قوانین عبور و مرور به عموم مردم بخصوص کودکان و جوانان و بالاخره محافظت بیشتر کودکان کمسن و سال در داخل و یا خارج وسایل نقلیه به عمل آید تا کمتر ناظر مرگومیر ناشی از حوادث رانندگی باشیم."