خلاصه ماشینی:
"البته مقصود ملا صدرا از علم همچون مولانا«علم تقلیدی»یا«؟؟؟ گفتاری و بی جان»نیست: چون پی دانه،نه بهر روشنی است همچو طالب علم دنیای دنی است طالب علم است بهر عام و خاص نی که تا یابد از این عالم خلاص5 مولوی در اینجا نوعی از علم را میگوید که در حقیقت علم ظاهری است و بی گمان آن را بار و وبالی برای ذهن سوداگر انسان میداند که به صورت کالایی فروختنی،قلمی از داراییهای این انسان سوداگر و طماع را تشگیل میدهد و چون ؟؟؟ ابزار سوداگری گشت،همچون متاع تجارت باید ؟؟؟ کیفیت نماشیی و بازاریابی برخوردار باشد و چنین علمی راهبر به مقصود نیست:6 علم گفتاری که آن بی جان بود عاشق روی خریداران بود گر چه باشد وقت بحث علم زفت چون خریدارش نباشد مرد و رفت علم تقلیدی بود بهر فروخت چون بیابد مشتری خوش برفروخت مشتری علم تحقیقی حق است دائما بازار آن پر رونق است کتاب المظاهر الالهیه فی اسرار العلوم الکمالیه دو بخش است:بخش نخست در رهنمونی به شناخت خداست.
تو خویشتن را جرمی صغیر میپنداری در حالی که عالم اکبر در تو نور دیده شده است!) مولوی اشعار فراوانی در مثنوی دارد که چون ملا صدرا انسان را عصارهء جهان اکبر میداند: پس به صورت عالم اصغر توئی پس به معنی عالم اکبر توئی ظاهرا آن شاخ اصل میوه است باطنا بهر ثمر شد شاخ هست14 *** پس به صورت آدمی فرع جهان وز صفت اصل جهان این را بدان ظاهرش را پشهای آرد به چرخ باطنش باشد محیط هفت چرخ15 (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بخش دوم کتاب که مربوط به مباحث رستاخیز میباشد،ملاصدرا با مداقهء تمام،مبحثهای جنجال برانگیزی چون معاد جسمانی،مسئله تناسخ ورد آن و راز قیامت را مورد بررسی قرار داده است."